EMPATHISCH LUISTEREN (LSD)

Luisteren, samenvatten, doorvragen

Empathisch luisteren (LSD)

Iedereen wil het: gehoord worden. Door empathisch luisteren ben je echt in contact met je klanten, collega’s of medewerkers. Je werk wordt daardoor een stuk persoonlijker. Met behulp van LSD (luisteren samenvatten doorvragen) of actief luisteren ben je er helemaal voor de ander. Je geeft onverdeelde aandacht. Daardoor kun je ontspannen luisteren en maximaal horen. En dat merkt de ander. Zeker weten dat het de onderlinge verstandhouding verbetert. En dat je je nooit meer hoeft af te vragen wat de ander bedoelt.

NEEM NOOIT GENOEGEN MET EEN HALF WOORD

Echt luisteren doe je met een leeg hoofd. Daar bedoelen we mee dat je niet wordt afgeleid door je eigen gedachten, meningen en oordelen. Pas dan kun je goed samenvatten en vrijelijk doorvragen, zodat je een diepere laag in de communicatie met de ander kunt aanboren. Daardoor leer je de ander beter kennen. Hoe dat kan? Je wordt niet (meer) gehinderd door de ‘drukte’ in je hoofd. En je vult niet langer in wat je denkt dat de ander bedoelt. En dat voorkomt een hoop ruis op de lijn.

VOOR WIE?

Dit is jóuw training als je oprecht benieuwd bent naar wat anderen te zeggen hebben. Als je het verhaal van de ander écht wilt horen. En als je bereid bent om je eigen gedachten te parkeren, zodat je aandachtig en onverdeeld kunt luisteren. Het resultaat is dat je communicatie persoonlijker en effectiever wordt. Je gesprekken worden een stuk leuker en je voorkomt miscommunicatie.

NEEM NOOIT GENOEGEN MET EEN HALF WOORD

Echt luisteren doe je met een leeg hoofd. Daar bedoelen we mee dat je niet wordt afgeleid door je eigen gedachten, meningen en oordelen. Pas dan kun je goed samenvatten en vrijelijk doorvragen, zodat je een diepere laag in de communicatie met de ander kunt aanboren. Daardoor leer je de ander beter kennen. Hoe dat kan? Je wordt niet (meer) gehinderd door de ‘drukte’ in je hoofd. En je vult niet langer in wat de ander bedoelt. En dat voorkomt een hoop ruis op de lijn

VOOR WIE?

Dit is jóuw training als je oprecht benieuwd bent naar wat anderen te zeggen hebben. Als je het verhaal van de ander écht wilt horen. En als je bereid bent om je eigen gedachten te parkeren, zodat je aandachtig en onverdeeld kunt luisteren. Het resultaat is dat je communicatie persoonlijker en effectiever wordt. Je gesprekken worden een stuk leuker en je voorkomt miscommunicatie.

OPZET TRAINING

INHOUD VAN DE TRAINING:

  • De essentie en uitgangspunten van effectieve communicatie.
  • Oprechte nieuwsgierigheid: een leeg hoofd heeft geen mening en vult niet in.
  • Contact maken en houden: verbaal en non-verbaal.
  • Luisteren op drie niveaus: geassocieerd, gedissocieerd, meta.
  • LSD: luisteren, samenvatten en doorvragen: basis, varianten en verdieping.
  • Andere ‘gasgevers’ in communicatie: o.a. valideren, parafraseren.
  • De kunst van het vragen stellen.

OPZET VAN DE TRAINING

INTAKE

We inventariseren vooraf je motivatie, leerwensen en verwachtingen. Dat doen we schriftelijk. De trainer gebruikt deze input om focus in het programma aan te brengen.
Als we naar aanleiding van de intake vragen hebben, dan nemen we contact met je op.

Heb je zelf vooraf nog vragen? Bel of mail ons gerust.

TRAININGSDUUR

De training duurt 1 dag.

AANTAL DEELNEMERS

Min. / max. aantal deelnemers: 4 - 10

LOCATIE

De training wordt gegeven in de regio Amersfoort.
De exacte locatie wordt ± 1 maand vóór de startdatum bepaald en met de deelnemers gecommuniceerd.

AANPAK

Bij de training Empathisch luisteren staan jij en de ervaringen uit jouw praktijk centraal. Je gaat veel oefenen, ervaren en leren van de andere deelnemers. Je maakt één dag onderdeel uit van een actieve en persoonlijke training, met een resultaat waar je de rest van je leven plezier van hebt, Op je werk en thuis.En o ja, dat plezier hebben we tijdens de training ook.
De theorie doen we compact en praktijkgericht, want leren doe je bij ons vooral door te doen.

RESULTAATGERICHT MAATWERK

Niet het programma, maar het resultaat is leidend. De inhoud van de training is gebaseerd op de intakes én op wat er tijdens de training gebeurt en ontstaat. We kunnen dus iets afwijken van het weergegeven programma. Wij noemen dat resultaatgericht maatwerk.

EXTRA
OPTIES
BIJ DEZE
TRAINING

COACHINGSPAKKET

Gun jezelf een extra en flinke steun in de rug in je persoonlijke ontwikkeling met je persoonlijke coach.
Met je eigen coach blijf je na de training scherp op je leerdoelen, zodat je leerrendement optimaal is.

Vink deze optie aan bij je inschrijving:
voor punten op de 'i' en meer blijvend resultaat.

  3 x 1½ uur
 persoonlijk met je coach / trainer
  €590 (excl. btw)

Lees meer over ons coachingspakket

Drie persoonlijke coachingssessies van 1½ uur met de trainer/coach die de training geeft.
Jij bepaalt hoe en wanneer je de sessies volgt. Je kunt bijvoorbeeld denken aan:
– Een sessie vóór de training. Daarin onderzoek je met je coach hoe je je gericht kunt voorbereiden en wat je belangrijkste focus zal zijn tijdens de training.
– Coaching ná de training. Daarin verdiep en verscherp je één-op-één met je coach je leerproces en zet je de puntjes op de ‘i’.
Contact met je coach via e-mail of telefoon; tussen de sessies, maar ook na je laatste sessie.
We coachen in onze coachruimte in Baarn of in de mooie natuur in de omgeving (tenzij je met je coach een andere geschikte plek kunt afspreken. bijv. vanwege reistijd van beiden).

Wil je weten of coaching voor jou meerwaarde heeft? Of heb je andere vragen?
Bel dan naar 035 – 626 74 84 en vraag naar Peter Oosting of één van de trainers. Of stuur een bericht.

Als je eerst meer informatie over coaching wilt,klik dan op één van deze linkjes:

Coaching: onze visie, onze stijl, onze werkwijze.
Coaching op competenties.
Loopbaancoaching.
Stresscoaching.

OEFENLAB

Geef een extra en stevige impuls aan je ontwikkeling en kies voor het Oefenlaboratorium.
Praktisch oefenen met een trainingsacteur: beetje spannend, best leuk, enorm leerzaam, supereffectief!

Vink deze optie aan bij je inschrijving:
voor meer succeservaringen en zelfvertrouwen.

1 dagdeel
3-6 deelnemers
€330 (excl. btw)

Lees meer over ons Oefenlab

Het Oefenlab is een veilige leeromgeving waarin je letterlijk kunt experimenteren met communicatie en of je gedrag. Bij het oefenen en uitproberen heb je niet met een klant of collega te maken, maar communiceer je met een professionele trainingsacteur. De acteur stelt zich op als levend leermiddel en geeft -volgens jouw instructies- precies de reactie die jij nodig hebt om gericht te oefenen en te experimenteren. Dus de acteur is er niet om je het leven zuur te maken, maar juist om je te helpen een (of meer) succeservaring(en) te hebben. Voor een lagere drempel en meer zelfvertrouwen in de praktijk.

In het Oefenlab krijg je dus de kans om precies dàt uit te proberen wat jij wil verbeteren. Het kan gaan over verbale of non-verbale communicatie, een zakelijke insteek of juist iets met emoties. Of typisch (klanten)gedrag waar jij allergisch voor bent of niet weet hoe je daar goed op kunt reageren. Of je wil eens uitproberen welk effect bepaalde (non)verbale communicatie heeft.
Kortom, jij bepaalt wat en hoe jij gaat oefenen.

NA DE TRAINING ...

  • Kun je met open oren en een leeg hoofd luisteren.
  • Ben je een échte gesprekpartner voor de ander.
  • Haal je meer voldoening uit de interactie met je collega’s en klanten.
  • Heb je persoonlijker contact met anderen.
  • Weet je precies wat de ander bedoelt.

... EN HEB JE DE VOLGENDE COMPETENTIES ONTWIKKELD

  • Communiceren.
  • Adviesvaardigheid.
  • Commerciële vaardigheid.
  • Gespreksvaardigheid.
  • Klantgerichtheid.

PRAKTISCH
PERSOONLIJK
RESULTAATGERICHT
TRAINEN

Data training Empathisch luisteren (LSD)

 

Training 2020

  • vrijdag 20-mrt-2020, 09:30-17:00

 

Investering in beter luisteren

De training:                €400

Locatie en catering: €70

TOTAAL (excl. btw): €470

IN-COMPANY MAATWERK

Hebben meer medewerkers in jouw organisatie (ongeveer) dezelfde ontwikkelvraag / trainingsbehoefte?
Wij komen deze training graag bij jullie 'in-company' geven.Met ons programma (omdat het precies aan de vraag voldoet) of 100% maatwerk. Of iets ertussen in. Geen vraag is ons te gek, daag ons maar uit.

We denken graag mee en zullen je eerlijk adviseren. Wil je dat?
Vul dan het formulier hieronder in. Of bel direct naar 035 - 626 74 84 en vraag naar Peter Oosting. Rechtstreeks mailen kan ook: peter@oraki.nl.

 

Meer weten over
in-company maatwerk
en
onze tarieven?

IN-COMPANY MAATWERK

Hebben meer medewerkers in jouw organisatie (ongeveer) dezelfde ontwikkelvraag / trainingsbehoefte?
Wij komen deze training graag bij jullie 'in-company' geven.Met ons programma (omdat het precies aan de vraag voldoet) of 100% maatwerk. Of iets ertussen in. Geen vraag is ons te gek, daag ons maar uit.

We denken graag mee en zullen je eerlijk adviseren. Wil je dat?
Vul dan het formulier hieronder in. Of bel direct naar 035 - 626 74 84 en vraag naar Peter Oosting. Rechtstreeks mailen kan ook: peter@oraki.nl.

 

Meer weten over
in-company maatwerk
en
onze tarieven?

Empathisch luisteren is een onderdeel van veel van onze trainingen; soms groot en soms kleiner. Hieronder een aantal opdrachten waarin Empathisch luisteren een essentieel onderdeel was:

  • Communiceren van verwachtingen. Voor: 4 groepen interne adviseurs, gemeentelijke samenwerking.
  • Omgaan met emoties van klanten. Voor: 3 gemengde groepen, zorginstelling.
  • Training 'Wat is uw vraag áchter uw vraag?'. Voor: accountmanagers, zakelijke dienstverlener.
  • Communicatie: schakelen tussen inhoud en emotie. Voor: 2 groepen beleidsmedewerkers, gemeente.

 

  • Omgaan met weerstand en ander lastig gedrag. Voor: 2 gemengde groepen, gemeente.
  • De kunst van het vragen stellen. Voor: managementteam, gemeente.
  • Communiceren en beïnvloeden. Voor: 2 gemengde groepen, ICT-bedrijf.
  • Emotiemanagement. Voor: team voorlieden, gemeente.

 

Empathisch luisteren is een onderdeel van veel van onze trainingen; soms groot en soms kleiner. Hieronder een aantal opdrachten waarin Empathisch luisteren een essentieel onderdeel was:

  • Communiceren van verwachtingen. Voor: 4 groepen interne adviseurs, gemeentelijke samenwerking.
  • Omgaan met emoties van klanten. Voor: 3 gemengde groepen, zorginstelling.
  • Training 'Wat is uw vraag áchter uw vraag?'. Voor: accountmanagers, zakelijke dienstverlener.
  • Communicatie: schakelen tussen inhoud en emotie. Voor: 2 groepen beleidsmedewerkers, gemeente.
  • Omgaan met weerstand en ander lastig gedrag. Voor: 2 gemengde groepen, gemeente.
  • De kunst van het vragen stellen. Voor: managementteam, gemeente.
  • Communiceren en beïnvloeden. Voor: 2 gemengde groepen, ICT-bedrijf.
  • Emotiemanagement. Voor: team voorlieden, gemeente.

 

Wil je deze open training in jouw organisatie organiseren? Of wil je maatwerk, maar weet je niet precies 'hoe en wat'? Benieuwd naar onze ideeën?
Vul dan het formulier in en we nemen binnen 2 werkdagen contact met je op. Beloofd.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Pin It on Pinterest