035-6267484

Meer inlevingsvermogen door empathisch te luisteren

Meer inlevingsvermogen door empathisch te luisteren

Drie tips om effectiever te communiceren met LSD.

De meeste verslavingen zijn hardnekkige gewoonten die je voor je gezondheid misschien beter kan laten. LSD is daarop een uitzondering.
LSD bestaat uit drie vaardigheden waarmee je de ander kunt laten merken dat je hem of haar écht hoort: luisteren, samenvatten en doorvragen. Ze vormen een belangrijk onderdeel van de competentie Inlevingsvermogen. Door goed naar je collega’s te luisteren, door hun woorden samen te vatten en goed door te vragen op hun wensen en behoeften, komen je oplossingen beter tot hun recht en werk je aan persoonlijke relaties.

Tip 1: maak van luisteren een actieve bezigheid

De communicatietechniek LSD begint niet voor niets met luisteren. Want als je niet goed luistert, kun je ook geen samenvatting geven en doorvragen.

Luisteren doe je niet alleen met je oren, maar met je hele lichaam. Door je lichaamshouding laat je de ander zien dat je geïnteresseerd bent in wat hij te zeggen heeft. Luister met ‘een leeg hoofd’. Zo focus je volledig op wat de ander zegt, zodat je niet afgeleid wordt door wat zich in je eigen hoofd afspeelt.

Zorg dat je contact maakt:

  • Met een open lichaamshouding (dat is iets anders dan ‘niet met je armen over elkaar zitten’)
  • Met non-verbaal ‘meeveren’ (afstand verkleinen, afstand vergroten, gebaren spiegelen)
  • Met regelmatig oogcontact (kijk uit dat je niet gaat zitten staren)

Verder kunnen je door te ‘hummen en knikken’ de ander laten merken dat je hem of haar gehoord hebt.  Is de ander uitgepraat? Wacht dan zo’n 3 seconden vóór je reageert. Het kan namelijk best zijn dat de ander alléén maar even ademhaalt om nog iets te zeggen, maar de kans niet krijgt, omdat jij de kortst mogelijke stilte opvult met wat jij te vertellen hebt.  Als je 3 seconden wacht, weet je zeker dat de ander écht is uitgepraat. En dan ben jij aan de beurt.

Een goede luisteraar let aandachtig op wat de ander te zeggen heeft. Daarbij zijn dit drie belangrijke aandachtspunten:

  • De woorden: wat zegt iemand letterlijk?
  • De manier waarop de ander zijn stem gebruikt: intonatie, volume.
  • De lichaamstaal: gebaren, gezichtsexpressie, zit-/stahouding.

Als je goed luistert, kom je heel veel te weten over de ander. En met die kennis kun je je beter inleven in hem of haar.

Tip 2: geef een goeie (gevoels)samenvatting

Is de ander voor dat moment uitgepraat? Dan vat je alles samen in je eigen woorden. Door samen te vatten, laat je merken dat je goed geluisterd hebt en check je of je de boodschap goed hebt begrepen. Is dat niet het geval, dan geef je de ander de gelegenheid aan te vullen of te corrigeren. Het is belangrijk om het in je eigen woorden te zeggen, anders lijkt het meer op ‘papegaaien’ en dat werkt juist niet zo goed.

Een paar voorbeelden:

  • ‘Als ik je goed heb begrepen, vind jij dat ….’ Klopt dat?’
  • ‘Je zegt dus dat …’ Heb ik dat goed begrepen?
  • ‘Is het inderdaad zo dat je . . . ?’

Dit zijn voorbeelden van inhoudelijke samenvattingen. Nog interessanter wordt het als je een mooie gevoelssamenvatting kan geven. Bijvoorbeeld: ‘Ik hoor je zeggen dat…’ Daar lijkt de nodige frustratie in door te klinken. Klopt dat?’
Een ander voorbeeld: ‘Je vertelt vol vuur over je nieuwe project. Volgens mij ben je behoorlijk enthousiast en zie je de uitdaging helemaal zitten. Heb ik dat goed gehoord?’

Met een gevoelssamenvatting kun je ‘een laagje dieper’ komen in een gesprek en kun je je op een nog persoonlijker niveau inleven in de ander. Wat voor samenvatting je ook geeft: check altijd of ie klopt. Als je dat niet doet en je samenvatting klopt niet (helemaal), dan wordt het een onjuiste aanname waar je de rest van het gesprek vanuit gaat. Met alle mogelijke miscommunicatie van dien.

Tip 3: Vraag door op de juiste momenten

Speur naar aanknopingspunten om meer over te weten te komen. Wees oprecht geïnteresseerd in de ander. Waar wil je meer over weten?

Als je echt scherp wil doorvragen, wees dan ook alert op vaagheden, subjectieve uitlatingen, aannames, algemene waarheden en formuleringen met ‘moeten’ of ‘kunnen’. Deze taalpatronen verhullen vaak waardevolle informatie. Let zowel op wat de ander zegt als op wat hij níet zegt. Zo kom je meer te weten over de ander.

Goede vervolgvragen . . .

  • Zijn begrijpelijk
  • Zijn eenduidig geformuleerd: er is maar één interpretatie mogelijk
  • Kunnen niet met ja of nee beantwoord worden (want gesloten vragen leveren meestal weinig info op)
  • Hebben het antwoord niet in zich (dus liever geen suggestieve vragen).
  • Passen bij het gespreksthema
  • Zijn enkelvoudig: bestaan dus niet uit 2 vragen tegelijk

En als je gesprekspartner antwoord geeft op jouw (vervolg)vraag, kun je de LSD-techniek opnieuw toepassen. Daarbij een waarschuwing: ga niet na élk antwoord een samenvatting geven, want dan kan het overkomen als een onecht trucje. Doe het vooral als je echt wil checken of je de ander goed begrijpt.

Oprecht luisteren kun je wat ons betreft niet tevéél doen. Dus werk onbeperkt aan je inlevingsvermogen door empathisch te luisteren. Je krijgt er meer door gedaan en als bonus krijg je er betere relaties door. Een prima verslaving dus.

Tijdens onze trainingen Inlevingsvermogen‘ en ‘Empathisch luisteren‘ ga je actief aan de slag met de tips en technieken uit dit blog. Zo leer je effectief communiceren en werk je aan relaties. 

Eerst nog wat meer lezen over dit boeiende thema? Dan hebben we nog deze blog over Inlevingsvermogen versus Mens(en)kennis voor je.

Door: Hulda Möller en Peter Oosting | Oraki training & coaching

Assertiviteit: Voor mezelf kiezen, is dat niet egoïstisch?

Hoewel het negatief klinkt, is een prima portie egoïsme niet per se slecht. Jezelf op 1 zetten is namelijk ook: zorgen voor je eigen welzijn

Heldere communicatie voor opdrachtgevers en opdrachtnemers

Het lijkt soms dat opdrachtgevers en opdrachtnemers elkaar niet goed begrijpen. Waardoor verwachtingen niet uitkomen en beiden niet blij zijn

Voorzitter, leun maar lekker achterover. Daar worden je deelnemers actiever van

Ben jij als voorzitter hard aan het werk, maar zitten de deelnemers er passief bij? In dit blog een aantal tips voor actievere deelnemers.

Ben je liever assertief of te lief?

Ben jij dit: de overvriendelijke pleaser, de ‘zichzelf-wegcijferaar’ die altijd voor een ander klaarstaat? Lees dan vooral deze blog.

In 8 stappen naar een beter vergaderverslag of betere notulen

Beste voorzitter, zijn de verslagen van jouw vergaderingen vaag, wollig of chaotisch? Wat zegt dat eigenlijk over jou als voorzitter?

Assertiviteit: Wil je aardig gevonden worden óf respect oogsten?

Met alléén maar aardig doen, vindt iedereen je inderdaad alléén maar aardig. Niet meer. Wil jij meer respect van je omgeving? Lees dan verder

Voorzitter, zó open je een vergadering

Zonder helder kader wordt je vergadering al snel een rommelig, alle kanten opschietend groepsgesprek. Hoe je zo’n kader stelt, lees je hier

Mensenkennis of inlevingsvermogen?

Gratis advies: wees voorzichtig met het inzetten van je mensenkennis. Dat is namelijk een riskant fenomeen. Probeer het eens met menskennis.

Thuiswerken: werk en privé in balans

Veel mensen worstelden al met de balans werk-privé toen het leven nog ‘normaal’ was. In Coronatijd is dat alleen nog maar lastiger geworden.

Categorie

Thema