Meer inlevingsvermogen door empathisch te luisteren

Meer inlevingsvermogen door empathisch te luisteren

Drie tips om effectiever te communiceren met LSD.

De meeste verslavingen zijn hardnekkige gewoonten die je voor je gezondheid misschien beter kan laten. LSD is daarop een uitzondering.
LSD bestaat uit drie vaardigheden waarmee je de ander kunt laten merken dat je hem of haar écht hoort: luisteren, samenvatten en doorvragen. Ze vormen een belangrijk onderdeel van de competentie Inlevingsvermogen. Door goed naar je collega’s te luisteren, door hun woorden samen te vatten en goed door te vragen op hun wensen en behoeften, komen je oplossingen beter tot hun recht en werk je aan persoonlijke relaties.

Tip 1: maak van luisteren een actieve bezigheid

De communicatietechniek LSD begint niet voor niets met luisteren. Want als je niet goed luistert, kun je ook geen samenvatting geven en doorvragen.

Luisteren doe je niet alleen met je oren, maar met je hele lichaam. Door je lichaamshouding laat je de ander zien dat je geïnteresseerd bent in wat hij te zeggen heeft. Luister met ‘een leeg hoofd’. Zo focus je volledig op wat de ander zegt, zodat je niet afgeleid wordt door wat zich in je eigen hoofd afspeelt.

Zorg dat je contact maakt:

  • Met een open lichaamshouding (dat is iets anders dan ‘niet met je armen over elkaar zitten’)
  • Met non-verbaal ‘meeveren’ (afstand verkleinen, afstand vergroten, gebaren spiegelen)
  • Met regelmatig oogcontact (kijk uit dat je niet gaat zitten staren)

Verder kunnen je door te ‘hummen en knikken’ de ander laten merken dat je hem of haar gehoord hebt.  Is de ander uitgepraat? Wacht dan zo’n 3 seconden vóór je reageert. Het kan namelijk best zijn dat de ander alléén maar even ademhaalt om nog iets te zeggen, maar de kans niet krijgt, omdat jij de kortst mogelijke stilte opvult met wat jij te vertellen hebt.  Als je 3 seconden wacht, weet je zeker dat de ander écht is uitgepraat. En dan ben jij aan de beurt.

Een goede luisteraar let aandachtig op wat de ander te zeggen heeft. Daarbij zijn dit drie belangrijke aandachtspunten:

  • De woorden: wat zegt iemand letterlijk?
  • De manier waarop de ander zijn stem gebruikt: intonatie, volume.
  • De lichaamstaal: gebaren, gezichtsexpressie, zit-/stahouding.

Als je goed luistert, kom je heel veel te weten over de ander. En met die kennis kun je je beter inleven in hem of haar.

Tip 2: geef een goeie (gevoels)samenvatting

Is de ander voor dat moment uitgepraat? Dan vat je alles samen in je eigen woorden. Door samen te vatten, laat je merken dat je goed geluisterd hebt en check je of je de boodschap goed hebt begrepen. Is dat niet het geval, dan geef je de ander de gelegenheid aan te vullen of te corrigeren. Het is belangrijk om het in je eigen woorden te zeggen, anders lijkt het meer op ‘papegaaien’ en dat werkt juist niet zo goed.

Een paar voorbeelden:

  • ‘Als ik je goed heb begrepen, vind jij dat ….’ Klopt dat?’
  • ‘Je zegt dus dat …’ Heb ik dat goed begrepen?
  • ‘Is het inderdaad zo dat je . . . ?’

Dit zijn voorbeelden van inhoudelijke samenvattingen. Nog interessanter wordt het als je een mooie gevoelssamenvatting kan geven. Bijvoorbeeld: ‘Ik hoor je zeggen dat…’ Daar lijkt de nodige frustratie in door te klinken. Klopt dat?’
Een ander voorbeeld: ‘Je vertelt vol vuur over je nieuwe project. Volgens mij ben je behoorlijk enthousiast en zie je de uitdaging helemaal zitten. Heb ik dat goed gehoord?’

Met een gevoelssamenvatting kun je ‘een laagje dieper’ komen in een gesprek en kun je je op een nog persoonlijker niveau inleven in de ander. Wat voor samenvatting je ook geeft: check altijd of ie klopt. Als je dat niet doet en je samenvatting klopt niet (helemaal), dan wordt het een onjuiste aanname waar je de rest van het gesprek vanuit gaat. Met alle mogelijke miscommunicatie van dien.

Tip 3: Vraag door op de juiste momenten

Speur naar aanknopingspunten om meer over te weten te komen. Wees oprecht geïnteresseerd in de ander. Waar wil je meer over weten?

Als je echt scherp wil doorvragen, wees dan ook alert op vaagheden, subjectieve uitlatingen, aannames, algemene waarheden en formuleringen met ‘moeten’ of ‘kunnen’. Deze taalpatronen verhullen vaak waardevolle informatie. Let zowel op wat de ander zegt als op wat hij níet zegt. Zo kom je meer te weten over de ander.

Goede vervolgvragen . . .

  • Zijn begrijpelijk
  • Zijn eenduidig geformuleerd: er is maar één interpretatie mogelijk
  • Kunnen niet met ja of nee beantwoord worden (want gesloten vragen leveren meestal weinig info op)
  • Hebben het antwoord niet in zich (dus liever geen suggestieve vragen).
  • Passen bij het gespreksthema
  • Zijn enkelvoudig: bestaan dus niet uit 2 vragen tegelijk

En als je gesprekspartner antwoord geeft op jouw (vervolg)vraag, kun je de LSD-techniek opnieuw toepassen. Daarbij een waarschuwing: ga niet na élk antwoord een samenvatting geven, want dan kan het overkomen als een onecht trucje. Doe het vooral als je echt wil checken of je de ander goed begrijpt.

Oprecht luisteren kun je wat ons betreft niet tevéél doen. Dus werk onbeperkt aan je inlevingsvermogen door empathisch te luisteren. Je krijgt er meer door gedaan en als bonus krijg je er betere relaties door. Een prima verslaving dus.

Tijdens onze trainingen Inlevingsvermogen‘ en ‘Empathisch luisteren‘ ga je actief aan de slag met de tips en technieken uit dit blog. Zo leer je effectief communiceren en werk je aan relaties. 

Door: Hulda Möller en Peter Oosting | Oraki training & coaching

Meer inlevingsvermogen door empathisch te luisteren

Meer inlevingsvermogen door empathisch te luisteren Drie tips om effectiever te communiceren met LSD. De meeste verslavingen zijn hardnekkige gewoonten die je voor je gezondheid misschien beter kan laten. LSD is daarop een uitzondering. LSD bestaat uit drie vaardigheden waarmee je de ander...

Voorzitter, leun maar lekker achterover. Daar worden je deelnemers actiever van

Voorzitter, leun maar lekker achterover. Daar worden je deelnemers actiever van. Hoe je als voorzitter zorgt voor eigenaarschap bij deelnemers: dat ze betrokken en actief zijn en zich –samen met jou- verantwoordelijk voelen voor een geslaagde vergadering. Herken je dit? Dat jij als voorzitter je...

Ben je liever assertief of te lief?

Ben je liever assertief of te lief? Je kent ze wel: de overvriendelijke pleasers, de ‘zichzelf-wegcijferaars’ die altijd voor een ander klaarstaan. En hele volksstammen die in minder extreme mate soortgelijk gedrag vertonen. Iedereen is blij met ze. Want iemand die altijd, gevraagd of ongevraagd,...

In 8 stappen naar een beter vergaderverslag of betere notulen

In 8 stappen naar een beter vergaderverslag of betere notulen Hoe je als voorzitter van de vergadering de notulist kan ondersteunen, voor betere notulen of verslag. Zijn de verslagen van je vergaderingen vaag, wollig of zelfs ronduit chaotisch? Dan kun je de notulist op cursus te sturen, maar dat...

Assertiviteit: Wil je aardig gevonden worden óf respect oogsten?

Over respect voor de ander én jezelf Je kent ze wel: de overvriendelijke pleasers, de ‘zichzelf-wegcijferaars’ die altijd voor een ander klaarstaan. En hele volksstammen die in minder extreme mate soortgelijk gedrag vertonen. Iedereen is blij met ze. Want iemand die altijd, gevraagd of ongevraagd,...

Voorzitter, zó open je een vergadering

Zorg voor een helder kader. Want een goed begin is het halve werk. Wanneer je als voorzitter, leidinggevende of projectleider een vergadering leidt, wil je een zo efficient en constructief mogelijke bijeenkomst. Om dat te bereiken doe je er goed aan je meeting heel bewust in te leiden met een...

Categorie

Thema

★★★★★

Leuke mensen ontmoet, Rebekka was ook fijn behulpzaam, niets forcerend , doorvragen, uitvragen, fijn om cursus van te krijgen.
Karin Klaver
Zwemcoördinator / AlkmaarSport
Oraki creëert een fijne, informele en laagdrempelige sfeer. Geen ellenlange theorie, maar inspirerende, praktische, toepasbare praktijkoefeningen. De trainer is duidelijk, direct en houdt je een spiegel voor, met als doel zelf na te denken en inzicht te krijgen in de situatie.
Tanja Leguijt
HR Adviseur / Gemba Service B.V.
Oraki = flexibel en toegankelijk.
Margot Fisser
Consulent Vrijwilligerscentrale / Welzijn Lelystad
Samen met Oraki hebben we de trainingen ‘Resultaatgericht samenwerken’ vormgegeven en uitgevoerd. Een zeer plezierige samenwerking. Oraki is pragmatisch, helder en zonder ‘opsmuk’. Zaken worden benoemd zoals ze zijn, met respect voor iedereen.
Anoeska Mosch
Alkmaar Academie, gemeente Alkmaar
Ik kan Oraki aan iedereen aanbevelen. Het bijzondere aan Oraki is dat je in een ontspannen sfeer aan de slag gaat met je ontwikkelvraagstukken. Met veel ervaring en theoretische achtergrondkennis, krijg je op een constructieve wijze feedback op je handelen en word je geïnspireerd om jouw werkwijze te verbeteren. De betrokkenheid is groot, want de coach is ook bereid buiten de coachgesprekken om, je een stap verder te helpen.
Lea Luijten
RMC coördinator en deelprojectleider actieplan jeugdwerkloosheid Utrecht Midden
De trainer staat open voor dat wat zich aandient en sluit aan bij de verschillende deelnemers. Kracht in deelnemers naar boven halen. Inspiratie voor ontwikkeling en groei.
Monique Dames
Coördinator Post Oost Plus / Civic Amsterdam
Oraki bracht ons oprechte aandacht, er werd ruim tijd besteed aan de uitvraag en contractering. De deskundigheid en flexibiliteit sloot goed aan bij de vraagstukken die in teams speelden. Samenwerken met de trainer van Oraki leidde tot win-win situaties. Hij gaf de ruimte zonder de regie te verliezen.
Marianne Juk
HRM-adviseur / Gemeente Dronten
Oraki had oprechte aandacht, met veel tijd voor de uitvraag. De deskundigheid en flexibiliteit sloot goed aan bij de vraagstukken van teams. Samenwerken met de trainer van Oraki leidde tot win-win situaties. Hij gaf ruimte zonder de regie te verliezen.
Marianne Juk
HRM-adviseur / Gemeente Dronten
Betrokken, in verbinding en doortastend. Zo ervaar ik Oraki. En onze medewerkers voelen zich vanzelf veilig om te leren. De trainingen van Oraki zetten je in beweging!
Angelina Carol
Opleidingsadviseur Ontwikkelnavigator / Gemeente Schagen
Kwaliteit/betrokken/persoonlijk, maatwerk voor medewerkers en manager.
Rob van der Mark
Teammanager Service & Onderhoud / Gemeente Zeist
Het enthousiasme maar ook de professionaliteit, humor, persoonlijke touch en flexibiliteit waarmee jullie trainen en de trainingen organiseren is heel speciaal en super prettig om als opleidingscoördinator mee samen te werken. jullie geven energie!
Suzanne van Lijf
Opleidingscoördinator / Learn@Maastricht
Het enthousiasme maar ook de professionaliteit, humor, persoonlijke touch en flexibiliteit waarmee jullie trainen en de trainingen organiseren is heel speciaal en super prettig om als opleidingscoördinator mee samen te werken. jullie geven energie!
Suzanne van Lijf
Opleidingscoördinator / Learn@Maastricht
Ik zie Oraki niet als een doorsnee trainingsbureau, maar als partner! Daarin zit het verschil! Met de menselijke maat als uitgangspunt.
René Grotens
Directeur bedrijfsvoering - Servicecentrum / Gemeente Zeist
Oraki is nog steeds regelmatig bij onze organisatie betrokken met bijv. (team)coaching of workshops. We werken altijd samen op basis van vertrouwen en respect.
Jacqueline Spelhofen
Senior Personeel & organisatie / gemeente Zeewolde
Authentiek bedrijf dat werkelijk bijdraagt aan verandering. Empathisch en ontwapenend eerlijk. Laten je in je waarde. Ze geven inspirerende, onderscheidende, creatieve workshops. En niet onbelangrijk; praktisch en toepasbaar.
Cees van Wijnen
Sectorhoofd Grondgebied / loco-gemeentesecretaris / Gemeente Beemster
Iedereen was positief over jullie training, ook de mensen bij wie het wat ’schuurde’. Jullie benadering was altijd respectvol. De samenwerking tussen jullie als trainers en ons als managers was mooi. Ik ben onder de indruk van wat we bereikt hebben. Mensen geven vaker feedback. De drempel is lager geworden, mede door de positieve ervaringen tijdens de training.
Sander de Bruin
Afdelingshoofd Middelen / Gemeente Oldenzaal
Iedereen was positief over jullie training, ook de mensen bij wie het wat ’schuurde’. Jullie benadering was altijd respectvol. De samenwerking tussen jullie als trainers en ons als managers was mooi.Ik ben onder de indruk van wat we bereikt hebben.
Sander de Bruin
Afdelingshoofd Middelen / Gemeente Oldenzaal
Oraki spreekt mij aan omdat ze in hun trainingen creatieve werkvormen gebruiken, waarin elke cursist tot zijn recht komt. Aan het eind staan er concrete afspraken op papier om het geleerde in de praktijk toe te passen.
Lea Luijten
RMC coördinator en deelprojectleider actieplan jeugdwerkloosheid Utrecht Midden
Hun kracht is dat de verantwoordelijkheid voor ontwikkeling bij de medewerker zelf blijft liggen. Oraki biedt een helpende hand voor wie hem aan wil pakken. Een aanrader voor iedereen die gelooft dat ontwikkeling vraagt om een eerlijke en open blik op jezelf!
Bart van Loenen
Teamleider Vergunningen en Handhaving / Gemeente Zutphen
Oraki heeft met een persoonlijke en professionele aanpak medewerkers feedbackvaardigheden bijgebracht. Hun kracht is dat de verantwoordelijkheid voor ontwikkeling bij de medewerker zelf blijft liggen. Oraki biedt daarbij een helpende hand voor wie hem aan wil pakken. Een aanrader voor iedereen die gelooft dat ontwikkeling vraagt om een eerlijke en open blik op jezelf!
Bart van Loenen
Teamleider Vergunningen en Handhaving / Gemeente Zutphen
De kracht van de Oraki-trainer is zijn open respectvolle houding in combinatie met zijn vakkennis en ervaring. Mensen voelen zich veilig om zichzelf te zijn, de perfecte randvoorwaarde voor leren. Daarbij combineert hij geduld en gedrevenheid waardoor deelnemers net een stapje extra zetten. Waardoor ze succes ervaren en het geleerde gaan toepassen in de praktijk van alledag. Dat wil je als organisatie als je een trainer inhuurt!
Marijke Pruijs
Coach, trainer / Gemeente Zutphen
De kracht van de trainer is zijn open respectvolle houding in combinatie met zijn vakkennis, ervaring, geduld en gedrevenheid. Daardoor voelen mensen zich veilig om zichzelf te zijn en zetten ze net een stapje extra.
Marijke Pruijs
Coach, trainer / Gemeente Zutphen
Iedereen weet dat je bij Oraki niet wegkomt met vage voornemens of halfbakken afspraken. Ik zelf kreeg ook feedback, en wel zodanig dat het direct bruikbaar is.
Jan van Ginkel
Algemeen directeur / Werkorganisatie De Waard
Een teamdag waarin helder werd waar het in de samenwerking aan schortte. Vooral de creatieve werkvormen spraken erg aan. We zijn met goede voornemens terug gegaan en gaan het geleerde in praktijk zien te brengen.
Conny Hesse
Hoofd PJC / gemeente Kampen
Oraki ondersteunde onze afdeling bij een Cultuurdag: natuurlijk, met een doel voor ogen en een prima resultaat! De “gedoetjes” werden door goede acties opgelost.
Wil Reijnders
Afdelingshoofd Welzijn / Gemeente Medemblik
Een mooie spiegel: ik zie dat ik veel meer invloed heb dan ik dacht. Veel impact: we kunnen nu al beter onze ontwikkeling zelf vorm geven. Dat geeft houvast om met alle veranderingen bij onze gemeente om te gaan. Bedankt voor de impact die jullie hebben gehad. Jullie hebben je sporen achtergelaten.
Maamke Schouten
Sectormanager Publiekszaken / Gemeente Medemblik
Waarom Oraki? Prettig in de samenwerking, goede trainingen en trainers die het vak met hun hart doen. Cursisten voelen zich meteen op hun gemak bij de training. Er is vertrouwen en dit komt de training zeker ten goede!
Marjo Tot
Opleidingscoördinator / Hollands Kroon Academie
Een mooie spiegel: ik zie dat ik veel meer invloed heb dan ik dacht. Veel impact: we kunnen nu al beter onze ontwikkeling zelf vorm geven. Dat geeft houvast om met alle veranderingen bij onze gemeente om te gaan.
Maamke Schouten
Sectormanager Publiekszaken / Gemeente Medemblik
Oraki heeft ons traject op een zeer betrokken, authentieke en enthousiaste manier begeleid. Dat heeft geleid tot een resultaatgerichtere organisatie.
Risa Homan
Manager afd. Samenleving / Gemeente Enkhuizen
Naast leren en momenten van zelfreflectie en bewustwording heb ik er nog andere waardevolle tips aan overgehouden, die ik nu nog altijd gebruik.
Robbie ten Thije
medewerker / overheidsorganisatie
De trainers van Oraki sluiten aan bij de realiteit en dragen met enthousiasme kennis uit.
Barry Oeljee
Interim P&O-adviseur / gemeente Zeist
Ik word steeds helemaal enthousiast over de wijze waarop jullie mensen in beweging zetten.
Wies Kloosterhuis
P&O adviseur / gemeente Kampen
Met zulke enthousiaste cursusleiders word je zelf ook enthousiast.
Margaret Bakkum-Vos
Directiesecretariaat / Gemeente Medemblik
Oraki is er in geslaagd om op een ontspannende manier een voor veel mensen spannend onderwerp bespreekbaar te maken. Zij maken het veld rijp om het zaadje te kunnen planten. Het laten groeien tot een mooie plant is de taak van onszelf.
Michelle Mengerink
Afdelingshoofd Beleid en Ontwikkeling / Gemeente Oldenzaal
Wij hebben –net als Oraki- ‘eigenaarschap’ en ‘verantwoordelijkheid’ hoog in het vaandel. Oraki heeft ons uitstekend geholpen om doelgericht met elkaar in gesprek te gaan zodat elke medewerker eigenaar is van persoonlijke ontwikkeling en te behalen resultaten.
Wouter Slob
Gemeentesecretaris, algemeen directeur / Gemeente Medemblik
Actief luisterend oor; scherpe analyses; zelf de keus vwb trainer en in staat om zowel een groep als een individu op respectvolle wijze een spiegel voor te houden.
Karin Bosga
Teammanager Front office Maatschappelijke ontwikkeling / Gemeente Kampen
Oraki orakelt niet, is niet zweverig, maar gaat naast de opdrachtgever staan. En als dat nodig is met de voeten in de "modder". Oraki laat betrokkenheid zien, speelt in training in op wat er leeft in de organisatie.
P&O-adviseur
Technisch bedrijf MKB
Laagdrempelig, doortastend, eerlijk, puur.
Ingrid Christ
HR Manager / Koopmans Meel
Oraki: fris, professioneel en prettige mensen (ook niet onbelangrijk).
Grytsje Klazema
Directeur / KPO
Met Oraki bereik je op mensgerichte wijze resultaten.
Henriëtte de Jong
Oraki raakt mensen !
Egbert van Woerkens
Beleidsmedewerker / adviseur P&O / gemeente Wijk bij Duurstede
Wij kiezen voor Oraki omdat gevoel en inhoud kloppen !
Herman Bruins
Beleidsmedewerker P&O / Gemeente Kampen
Niet alleen een mooi verhaal maar echt meedenkend, praktisch en aanpassend aan de wens van de klant i.p.v. andersom.
Jessica Siegers
Manager backoffice Bouwen, Wonen en Bedrijven / Gemeente Slochteren
Oraki en haar medewerkers: een met zorg en aandacht, gerichte persoonlijke aanpak naar de wens van de klant. Daarbij gaan jullie gelukkig lef en verandering niet uit de weg terwijl zeker een positieve en veilige (leer)omgeving gecreëerd wordt.
Kirsten Rondeel
P&O adviseur / Gemeente Oost Gelre
Meedenkend, sensitief, origineel, deskundig, klantvriendelijk, praktijk- en resultaatgericht. Oraki verkoopt geen gebakken lucht, snelle praatjes, maar gaat echt op de inhoud zitten. De trainers zijn betrokken bij een succesvolle toepassing in de praktijk.
Siefko Oosterhuis
Coördinator interne academie / Onderwijsgroep Noord
Oraki: praktisch en resultaatgericht.
Jeannette Jonkman
P&O adviseur / Gemeente Kampen
De trainers en coaches van Oraki schakelen makkelijk tussen abstractie en praktijk, denken mee en leveren maatwerk. Spreken de taal van onze medewerkers én managers en begrijpen waar het in onze organisatie om gaat.
Mariëlle Sluiter
Hoofd afdeling organisatieadvies / Gemeente Zeist
Wat me bij Oraki het meest frappeert is de heldere toonzetting waarmee ze de cursist direct raken.
prof. dr. ir. Kasper Boon
Hoofd opleidingen / HEMA academie
Betrokken, gedreven, persoonlijk, echt, in verbinding.
Marja Kamermans
P&O adviseur / Gemeente Schouwen-Duiveland
Wij vragen Oraki van tijd tot tijd om ons te helpen met coachingsvragen of met ontwikkelingstrajecten in de organisatie. Waarom? Omdat ze geen koffer met instrumenten uitpakken, maar het gesprek met ons aangaan: ‘Wat is nu echt je probleem? ‘’ En wat kan worden gedaan om dit op te lossen?’ Daarbij is de menselijke maat het uitgangspunt!
René Grotens
Directeur bedrijfsvoering - Servicecentrum / Gemeente Zeist
Oraki zoekt naar een aanpak die past bij het vraagstuk en de medewerkers in de organisatie. Ze werken vanuit betrokkenheid en de kracht van medewerkers, zonder de organisatievraag uit het oog te verliezen.
Els Welsink
Senior P&O-adviseur / Gemeente Smallingerland (2010)
Sterk in ruimte geven aan medewerkers binnen vastgestelde kaders, scherp in bevragen en benoemen van concrete doelen.
Adrian Lammers
Teamleider Binnensport / Gemeente Zeewolde
Oraki helpt mensen om te ontwikkelen op een manier die past. Met oprechte aandacht voor mensen. Door te vertrekken vanuit oprechte aandacht, en van daaruit bezig te zijn met de dingen die er echt toe doen, komt ontwikkeling op gang.
Dennis Vork
Afd.manager Strategie, bestuur & projectbureau / Gemeente Zeist
Met de hulp van Oraki is het gelukt de gesprekscyclus echt in te vullen en daar profiteren wij "dagelijks" van. Sterk in de aanpak is dat er ingespeeld is op onze praktijk, onze werkelijkheid, ons verhaal en dat voelt goed.
Gerold den Haan
Teamleider Klantcontact / Gemeente Molenwaard
Als ik denk aan wat jullie gedaan hebben: Teamcoaching, procesbegeleiding, invoer nieuwe HR-cyclus, presentatietraining, persoonlijke ontwikkeling. Als ik denk aan hoe jullie dat gedaan hebben: basic en pragmatisch, informeel, creatief, maatwerk.
Miranda de Wolff
Coördinator P&O / Gemeente Noordoostpolder
Het sterke van Lian vind ik dat ze je zelf laat ontdekken hoe je in bepaalde situaties handelt en wat de nadelen van je gedrag zijn voor jezelf en anderen. Ik heb nog steeds profijt van datgene wat ze mij zelf heeft laten ontdekken en van haar handvatten.
M.
docent / Hogeschool Rotterdam
Peter is begaan met zijn vak, betrokken² en met gezonde dosis humor. Echt een fijn mens! Mijn persoonlijke sessies in Baarn kijk ik met een goed gevoel naar terug. Het heeft mij veranderd, positief uiteraard!
Martijn Kooistra
Medewerker Bouwen, Wonen en bedrijven / Gemeente Slochteren
Sinds ik heb Monique als coach heb, zie ik eigenlijk pas voor het eerst hoe een betrokken coach met kennis van zaken werkt. En welke lessen ze je laat leren, over jezelf en over je werk. Ze laat je dénken over jezelf, begeleidt je daar in en laat je niet ‘zwemmen’.
J.
financieel adviseur
Er zijn diverse mensen om mij heen die merken dat ik anders in het leven sta dan daarvoor. Dankzij Ermst stel ik mijn grenzen weer, zie alles minder zwaar in, ben me bewuster van wat mijn handelen met mij doet en heb weer zelfvertrouwen zoals ik dat vroeger ook had. Het leven en dan vooral het werk kost me minder energie.
Lizette
Beleidsmedewerker
Marga is oprecht geïnteresseerd in wie ik ben en wat mij drijft. Ze heeft me verschillende handvatten geboden om scherper te krijgen waar ik goed in ben en waar ik energie van krijg.
consultant adviesbureau
Marga heeft niet alleen een luisterend oor geboden, maar mij ook effectief ondersteund in het definiëren van een nieuw arbeidspad. Deze combinatie was precies wat ik nodig had om weer op de juiste plek aan de slag te kunnen.
Onderzoeker / Wageningen universiteit
De beste manager managed zichzelf. Inzicht in je eigen patronen en hoe die op anderen overkomen geeft je vrijheid van handelen en maakt je optreden effectiever. Iemand die mij dat kan leren noem ik een goede coach. Of Bert.
Maarten Mestrom
ondersteuner podiumkunsten, musicus en freelancejournalist / gemeente Noordoostpolder
Margret heeft mij enorm geholpen en handvatten gegeven om makkelijker om te gaan met de dagelijkse gebeurtenissen die frustraties oproepen. Ik heb mijzelf van een andere kant leren zien.
Erik Navis
Software Architect / Software engineer / Sigmax Mobile Solutions
Door haar intuïtieve aanpak hielp Monique me terug te gaan naar mijn intuïtie, waardoor ik meer inzicht in mijzelf heb gekregen en ik mijn eigen ik meer waardeer. Door als introverte persoonlijkheid mijn introverte kant meer te waarderen, heb ik mezelf rust gegeven en meer ruimte voor mezelf genomen.
A.
Controller en MT-lid / non-profit organisatie
Uiteindelijk moet je het toch zelf doen. Je moet ervoor gaan. Proberen datgene wat besproken is ook toe te passen. En ik denk dat voor iedereen een andere aanpak nodig is. Marja haar manier van werken laat dat ook toe. Het biedt ruimte om zelf de invulling er aan te geven die bij jou past.
Jo Meulenaars
gemeente Boxtel
Monique is in staat mensen snel op hun gemak te stellen. Je weet mensen op een zakelijke en niet-afstandelijke manier te benaderen, komt snel tot de kern van een probleem. Je maakt makkelijk contact en weet cliënten op een soft-confronterende manier te benaderen.
A.
selecteur medische wereld
Bij Lian moet je zelf aan de slag om verandering te krijgen. Lian luistert, vraagt door en moedigt je aan, maar je moet zelf de stappen zetten.Lian heeft mij geholpen om weer vertrouwen te krijgen in mijn mogelijkheden en weer plezier te krijgen in het werk.
B.O.
Sr. Automation Engineer
Mijn gesprekken met Marja hadden nogal impact. Voorheen was ik vaak overweldigd door mijn gedachten, maar na de coachingsgesprekken kon ik ze in perspectief plaatsen en zag ik de uitdagingen die ze me boden. Na elke sessie was ik me meer bewust van mezelf en kon ik in mijn eigen praktijk gaan oefenen. De oefeningen waren makkelijk en leuk om te doen.
Hranush Shahnazaryan
Margret luistert goed en vraagt goed door, waardoor je tot de kern van de vraag of het probleem komt. Je geeft zelf het antwoord. Ze is kritisch op een prettige, niet bedreigende manier, waardoor je een stap verder komt in je denken. Na elke sessie bepaal je samen, aan de hand van het gespreksverslag, welke kant het de volgende keer op gaat.
Dianne Vriezen
Beleidsmedewerker Gemeentewinkel / Gemeente Doetinchem
Bert is een coach die dichtbij komt en vervolgens niet meer loslaat. Precies wat ik nodig had toen ik hem belde of hij ‘mijn spiegel’ wilde zijn. Ontsnappen is bij Bert geen optie, dus weet waar je aan begint! Op een respectvolle, soms confronterende manier liet hij mij mezelf beter leren kennen.
Gelinde Groeneveld
Manager / gemeente Zeist
This is not product

Pin It on Pinterest