035-6267484

Effectief vergaderen: Hoe kun je als voorzitter zorgen voor eigenaarschap, verantwoordelijkheidsgevoel en een actieve houding bij deelnemers zonder zelf hard te hoeven werken?

door | Nieuws

Effectief vergaderen: Hoe kun je als voorzitter zorgen voor eigenaarschap, verantwoordelijkheidsgevoel en een actieve houding bij deelnemers zonder zelf hard te hoeven werken?

Herken je dit? Dat je als voorzitter je stinkende best doet, maar dat de deelnemers er maar een beetje passief bijzitten? Dat er geen inhoudelijke reacties komen of sterker nog, er komt helemaal geen input? Je krijgt het gevoel dat de deelnemers drukker zijn met staren dan met luisteren? Liever pennen draaien dan notuleren? In dit blog lees je een aantal tips die je helpen bij effectief vergaderen en het activeren van je deelnemers.

Laat de deelnemers springen

Want effectief vergaderen? Dat kan zeker. Sterker nog, pas je onze tips goed toe? Dan kun je zelf steeds meer achterover leunen. De essentie van deze tips is namelijk deze: Hoe ‘dommer en luier’ jij doet, des te slimmer en actiever je deelnemers zich zullen opstellen. Wat? Ja, je leest het goed.

Met andere woorden, als jij niet:
● het kader heel helder neerzet,
● de inhoudelijke toelichting geeft bij ieder agendapunt,
● heel snel de knoop doorhakt en/of een beslissing neemt,
● de perfecte samenvatting geeft,
● en aan strakke tijdsbewaking doet,
dan is er een grote kans dat je deelnemers in dat gat springen dat jij bewust laat vallen.
Veel deelnemers vinden het namelijk maar wat prettig om alles aan hun hardwerkende, enthousiaste voorzitter over te laten. Stop jij hier ineens mee? Dan gaan de deelnemers het op een gegeven moment missen en pakken ze het langzaam maar zeker zelf op.

Effectief vergaderen: betrek de deelnemers in het proces

Dit werkt prima wanneer je dit als voorzitter bewust laat gebeuren zonder het te benoemen, maar er zit wel een risico aan. De kans is namelijk aanwezig dat deelnemers zich gaan afvragen wat er aan de hand is. Ineens nieuw gedrag zonder daar op voorhand iets over gezegd te hebben? Je loopt het risico dat ze dit met elkaar – na de vergadering – gaan bespreken. Het bespreken is dan niet eens het probleem, maar hier komen ook de aannames om de hoek kijken.

En die aannames? Die kunnen dan een eigen leven gaan leiden.

Daarom is het effectiever om je nieuwe aanpak in alle openheid te bespreken met je deelnemers. Dan neem je ze serieus en betrek je ze in het proces en de ‘worsteling’ met je voorzittersrol. Van ‘slim en actief’ naar ‘dommer en luier’

Dus spreek eerlijk uit wat je lastig vindt en wat je graag zou willen. Bespreek het vervolgens met elkaar en vind een vorm die voor iedereen fijn werkt. Maak afspraken en ga ‘uitproberen’ of deze nieuwe methode werkt. Doet dat het niet meteen? Dan kun je samen evalueren en de aanpak verfijnen of aanpassen. Het kost namelijk even tijd om aan nieuwe patronen te werken, dat is heel normaal.

Dus heel even ‘slim en actief’ zijn om voortaan ‘dommer en luier’ te kunnen zijn, klinkt dat niet als muziek in je oren? Of eigenlijk als effectief vergaderen? Want dat is precies wat het is!

Je bent niet wat je doet!

Disclaimer: Wij beweren niet dat goede voorzitters dom en lui zíjn, maar dat het ze kan helpen een beetje dommer en luier te dóen.
En om dan meteen ook de paradox van ons advies toe te lichten; als je gewend bent om als voorzitter de kar te trekken, dan is dom en lui dóen in het begin echt geen appeltje-eitje. Want ook voor jou geldt dat uit je ingesleten patronen stappen een kwestie is van slimme keuzes maken en keihard werken – en dat gaat soms met vallen en opstaan. Omdat je omgeving niet gewend is aan dit nieuwe gedrag, zullen zij – bewust of onbewust – soms een beroep doen op je ‘oude ik’. Het is dan ook best hard werken om niet in die valkuil te trappen.

Natuurlijk geven we je heel graag een aantal praktische ideeën, want dommer en luier worden, dat kun je zeker leren:
● Vraag de ‘eigenaar’ van een agendapunt om zelf de kaderstelling van het betreffende agendapunt te doen.
● Laat één van de deelnemers de tijd bewaken die je vooraf hebt afgesproken met iedereen.
● Laat de ‘eigenaar’ van een agendapunt een samenvatting maken van een afgerond agendapunt.
● Maak –bij toerbeurt- een deelnemer (mede)verantwoordelijk voor het opstellen van de agenda.
● Vraag af en toe eens aan de groep: “Wie hebben we over dit punt nog niet gehoord?”.

Wil jij als voorzitter minder hard werken en meer eigenaarschap en een actieve houding bij je deelnemers creëren zodat jullie effectief leren vergaderen? Ga dan nog één keer hard werken tijdens onze training Vergaderingen voorzitten. Zien we je daar?

Door: Het schrijfteam | Oraki training & coaching

Ben je liever assertief of te lief?

Ben jij dit: de overvriendelijke pleaser, de ‘zichzelf-wegcijferaar’ die altijd voor een ander klaarstaat? Lees dan vooral deze blog.

Assertiviteit: Voor mezelf kiezen, is dat niet egoïstisch?

Hoewel het negatief klinkt, is een prima portie egoïsme niet per se slecht. Jezelf op 1 zetten is namelijk ook: zorgen voor je eigen welzijn

Hoe kun je als voorzitter in 8 stappen betere verslagen (of notulen) laten maken

Beste voorzitter, zijn de verslagen van jouw vergaderingen vaag, wollig of chaotisch? Wat zegt dat eigenlijk over jou als voorzitter?

Doorvragen tot de kern: het geheim van effectieve communicatie

Door de juiste vragen te stellen kun je vage, omslachtige, onduidelijke, onsamenhangende verhalen tot de kern terugbrengen. Heel fijne vaardigheden in diverse situaties.

Kort en krachtig communiceren: op de werkvloer én tijdens informele gesprekken

Kort en krachtig communiceren helpt om te focussen, de aandacht van de ander vast te houden en effectief te zijn in je communicatie.

Thuiswerken: werk en privé in balans

Veel mensen worstelden al met de balans werk-privé toen het leven nog ‘normaal’ was. In Coronatijd is dat alleen nog maar lastiger geworden.

Assertiviteit: Wil je aardig gevonden worden óf respect oogsten?

Met alléén maar aardig doen, vindt iedereen je inderdaad alléén maar aardig. Niet meer. Wil jij meer respect van je omgeving? Lees dan verder

Heldere communicatie voor opdrachtgevers en opdrachtnemers

Het lijkt soms dat opdrachtgevers en opdrachtnemers elkaar niet goed begrijpen. Waardoor verwachtingen niet uitkomen en beiden niet blij zijn

Mensenkennis of inlevingsvermogen?

Gratis advies: wees voorzichtig met het inzetten van je mensenkennis. Dat is namelijk een riskant fenomeen. Probeer het eens met menskennis.

Een vergadering voorzitten? Zó open je als voorzitter een vergadering

Zonder helder kader wordt je vergadering al snel een rommelig, alle kanten opschietend groepsgesprek. Hoe je zo’n kader stelt, lees je hier

3 tips om door empathisch te luisteren meer gedaan te krijgen

De meeste verslavingen zijn slecht voor je. LSD is een uitzondering. Want luisteren-samenvatten-doorvragen is goed voor jezelf én de ander.

Procesbegeleider: hoe, wat en waarom?

Ben jij werkzaam als procesbegeleider of ben je jezelf aan het oriënteren binnen dit vakgebied? Wij vertellen heel graag meer over procesbegeleiding!

PRAKTISCH
PERSOONLIJK
RESULTAATGERICHT
TRAINEN

Trainen volgens Oraki

Ons rotsvaste geloof is dat iedereen meer kan dan hij of zij zelf denkt. We helpen jou om veilig uit je comfortzone te stappen. Dat doen we praktisch, persoonlijk, resultaatgericht en met een hoog doe-gehalte. Je krijgt veel ruimte om jouw praktijksituaties in te brengen en je eigen keuzes te maken (eigenaarschap). Wij trainen volgens het leerprincipe 10-20-70. Onze programma’s zijn veelzijdig en inspirerend. Want leren mag best leuk zijn. Toch?

Meer over Trainen volgens Oraki

Het schrijfteam van Oraki

Het schrijfteam van Oraki

Deze slogan hebben we niet voor niets. De woorden zijn kenmerkend voor ons werk, van oriëntatie en voorbereiding t/m evaluatie en borging. Onze trainingen zijn praktisch als het kan en diepgaand als het helpt. We trainen met de praktijk van onze deelnemers in gedachten. Theorie doen we compact en interactief, met veel ruimte voor praktijksituaties van de deelnemers. We doen veel praktische oefeningen: altijd gericht op jouw resultaat.

[et_bloom_inline optin_id=”optin_3″]