STIMULEREN ZELFREDZAAMHEID VAN KLANTEN

Een kanteling in klantbenadering

STIMULEREN ZELFREDZAAMHEID VAN KLANTEN

Een kanteling in klantbenadering

De zelfredzaamheid van klanten is jarenlang een ondergeschoven kindje geweest. Waarschijnlijk ben je al die tijd getraind in klantgerichtheid en/of klanttevredenheid. Je bent gepokt en gemazeld in hoe jij je klanten tevreden krijgt en houdt. Daar ben je dus best goed in. Waarschijnlijk geeft het jou een goed gevoel als je merkt dat klanten blij zijn met jouw klantgerichte instelling.

GEEF JE KLANTEN HUN EIGEN VERANTWOORDELIJKHEID TERUG

Momenteel kantelt de klantbenadering drastisch. De nadruk ligt steeds meer op het zichtbaar maken en vergroten van de eigen mogelijkheden en verantwoordelijkheid van de klant. Eigenaarschap noemen wij dat.

Je zoekt dus geen oplossingen meer voor je klant, maar je motiveert je klant om zelf met oplossingen te komen. Je stimuleert je klant door hem zichzelf de volgende vragen te laten stellen:

Wat wil ik?
Wat kan ik zelf wel?
Wie in mijn omgeving zou me kunnen helpen?

Door je klant op deze manier te benaderen help je hem zijn geestkracht en daadkracht te ontwikkelen. Je klanten krijgen meer zicht op hun mogelijkheden en pakken makkelijker hun eigen verantwoordelijkheid op. Met meer voldoening en zelfvertrouwen tot gevolg.

Trainen volgens Oraki

Ons rotsvaste geloof is dat iedereen meer kan dan hij of zij zelf denkt. We helpen jou om veilig uit je comfortzone te stappen. Dat doen we praktisch, persoonlijk, resultaatgericht en met een hoog doe-gehalte. Je krijgt veel ruimte om jouw praktijksituaties in te brengen en je eigen keuzes te maken (eigenaarschap). Wij trainen volgens het leerprincipe 10-20-70. Onze programma’s zijn veelzijdig en inspirerend. Want leren mag best leuk zijn. Toch?

Meer over Trainen volgens Oraki

Training #1 nov 2020

  • maandag 23-nov-2020, 09:30-17:00

Training #1 dec 2020

  • maandag 14-dec-2020, 09:30-17:00

Totaalprijs (excl. btw): €1160

Locatie: regio Amersfoort

VOOR WIE?

Het kan even wennen zijn, die overgang van ontzorgen naar het stimuleren van eigenaarschap. Zeker als in jouw team of organisatie tot nu toe klantvriendelijkheid hoog in het vaandel staat en waar dat indirect nog wordt opgevat als ‘alles voor de klant doen’.

Ook voor jou kan het lastig zijn om de knop om te zetten. Misschien ben je (nog steeds) geneigd om de verantwoordelijkheid van de klant over te nemen. Omdat je stiekem nog wel moeite hebt met de nieuwe klantbenadering. Of omdat je er wel achter staat, maar geregeld in je oude patroon vervalt.

De training Stimuleren zelfredzaamheid van klanten is er voor jou, als jij het een uitdaging vindt om de klant sterker te maken. Als je dat wil doen door je eigen manier van communiceren met de klant onder de loep te nemen. En als je wil weten hoe je op een contactvolle manier grenzen aangeeft en de ‘aap’ op de schouder laat van degene bij wie hij hoort.

 

OPZET TRAINING

INHOUD TRAINING

  • Eigen voorkeursstijlen in communicatie.
  • Coachende stijl in klantbenadering.
  • Van oplossingsgericht naar ‘professioneel dom en lui’ (op je handen gaan zitten).
  • Cirkel van invloed en betrokkenheid.
  • Help je klant van betrokkene naar verantwoordelijke.
  • Van dramadriehoek naar winnaarsdriehoek.
  • Omgaan met ‘slachtoffers’ (die je in jouw klantgerichte valkuil proberen te trekken).
  • Stimuleren van zelfredzaamheid: hoe doe je dat?
  • De kunst van het vragen stellen: van het afhandelen van een verzoek tot het identificeren van de klantvraag.
  • Omgaan met weerstand en emotie.
  • Heldere, assertieve communicatie over verwachtingen: o.a. over de grenzen van de dienstverlening.
  • Inlevingsvermogen: de (persoonlijke) grens tussen kwaliteit en valkuil.
  • Jouw persoonlijke kanteling: belemmerende en helpende gedachten.
  • Jouw kernkwadrant in de kanteling: kwaliteiten, valkuilen, uitdagingen en allergieën.

OPZET VAN DE TRAINING

INTAKE

We inventariseren vooraf je motivatie, leerwensen en verwachtingen. Dat doen we schriftelijk. De trainer gebruikt deze input om focus in het programma aan te brengen.
Als we naar aanleiding van de intake vragen hebben, dan nemen we contact met je op.

Heb je zelf vooraf nog vragen? Bel of mail ons gerust.

Na de intake doe je een (eenvoudige) test die zicht geeft op je voorkeursstijlen van communiceren en op je uitdagingen.

TRAININGSDUUR

De training duurt 2 losse dagen met een tussenliggende praktijk- en oefenperiode.
Tijdens dag 2 werken we met een trainingsacteur, waardoor je verschillende manieren van benaderen kunt uitproberen. En vooral dat laatste is heel erg leuk en leerzaam.

AANTAL DEELNEMERS

Min. / max. aantal deelnemers: 4 - 10

LOCATIE

De training wordt gegeven in de regio Amersfoort.
De exacte locatie wordt ± 1 maand vóór de startdatum bepaald en met de deelnemers gecommuniceerd.

AANPAK

Een persoonlijke en praktische training, met focus op je houding en je vaardigheden. Dus het gaat over wat je denkt en voelt en over wat je kunt en doet.
Je gaat met je geleerde vaardigheden veel praktisch oefenen met je nieuwe persoonlijke overtuigingen over klantbenadering. Doordat je vaardiger wordt in je nieuwe rol, word je zelfverzekerder en kun je nieuwe rolopvattingen beter integreren in je dagelijkse praktijk.

RESULTAATGERICHT MAATWERK

Niet het programma, maar het resultaat is leidend. De inhoud van de training is gebaseerd op de intakes én op wat er tijdens de training gebeurt en ontstaat. We kunnen dus iets afwijken van het weergegeven programma. Wij noemen dat resultaatgericht maatwerk.

EXTRA
OPTIES
BIJ DEZE
TRAINING

COACHINGSPAKKET

Gun jezelf een extra en flinke steun in de rug in je persoonlijke ontwikkeling met je persoonlijke coach.
Met je eigen coach blijf je na de training scherp op je leerdoelen, zodat je leerrendement optimaal is.

Vink deze optie aan bij je inschrijving:
voor punten op de 'i' en meer blijvend resultaat.

  3 x 1½ uur
 persoonlijk met je coach / trainer
  €590 (excl. btw)

Lees meer over ons coachingspakket

Drie persoonlijke coachingssessies van 1½ uur met de trainer/coach die de training geeft.
Jij bepaalt hoe en wanneer je de sessies volgt. Je kunt bijvoorbeeld denken aan:
– Een sessie vóór de training. Daarin onderzoek je met je coach hoe je je gericht kunt voorbereiden en wat je belangrijkste focus zal zijn tijdens de training.
– Coaching ná de training. Daarin verdiep en verscherp je één-op-één met je coach je leerproces en zet je de puntjes op de ‘i’.
Contact met je coach via e-mail of telefoon; tussen de sessies, maar ook na je laatste sessie.
We coachen in onze coachruimte in Baarn of in de mooie natuur in de omgeving (tenzij je met je coach een andere geschikte plek kunt afspreken. bijv. vanwege reistijd van beiden).

Wil je weten of coaching voor jou meerwaarde heeft? Of heb je andere vragen?
Bel dan naar 035 – 626 74 84 en vraag naar Peter Oosting of één van de trainers. Of stuur een bericht.

Als je eerst meer informatie over coaching wilt,klik dan op één van deze linkjes:

Coaching: onze visie, onze stijl, onze werkwijze.
Coaching op competenties.
Loopbaancoaching.
Stresscoaching.

OEFENLAB

Geef een extra en stevige impuls aan je ontwikkeling en kies voor het Oefenlaboratorium.
Praktisch oefenen met een trainingsacteur: beetje spannend, best leuk, enorm leerzaam, supereffectief!

Vink deze optie aan bij je inschrijving:
voor meer succeservaringen en zelfvertrouwen.

1 dagdeel
3-6 deelnemers
€330 (excl. btw)

Lees meer over ons Oefenlab

Het Oefenlab is een veilige leeromgeving waarin je letterlijk kunt experimenteren met communicatie en of je gedrag. Bij het oefenen en uitproberen heb je niet met een klant of collega te maken, maar communiceer je met een professionele trainingsacteur. De acteur stelt zich op als levend leermiddel en geeft -volgens jouw instructies- precies de reactie die jij nodig hebt om gericht te oefenen en te experimenteren. Dus de acteur is er niet om je het leven zuur te maken, maar juist om je te helpen een (of meer) succeservaring(en) te hebben. Voor een lagere drempel en meer zelfvertrouwen in de praktijk.

In het Oefenlab krijg je dus de kans om precies dàt uit te proberen wat jij wil verbeteren. Het kan gaan over verbale of non-verbale communicatie, een zakelijke insteek of juist iets met emoties. Of typisch (klanten)gedrag waar jij allergisch voor bent of niet weet hoe je daar goed op kunt reageren. Of je wil eens uitproberen welk effect bepaalde (non)verbale communicatie heeft.
Kortom, jij bepaalt wat en hoe jij gaat oefenen.

NA DE TRAINING...

  • Heb je zicht op je eigen voorkeursstijlen en heb je mogelijkheden om -wanneer gewenst- daarvan af te wijken.
  • Ben je flexibel in je communicatie om het gewenste resultaat te behalen.
  • Kun je de verantwoordelijkheid op een gepaste manier bij de klant laten.
  • Creëer je een groeiend aantal klanten die geen ‘slachtoffer’ meer zijn maar ‘eigenaar’.
  • Kun je je eigen balans vinden tussen het inleven in klantsituaties en het uitvoeren van beleid.
  • Kun je de regie van een gesprek in handen hebben en houden.
  • Kun je de grenzen van de dienstverlening helder en respectvol aangeven.

... EN HEB JE DE VOLGENDE COMPETENTIES ONTWIKKELD

  • Klantgerichtheid nieuwe stijl.
  • Communicatie.
  • Coachen.
  • Empathische zakelijkheid (of zakelijke empathie).
  • Assertiviteit.

PRAKTISCH
PERSOONLIJK
RESULTAATGERICHT
TRAINEN

Data training Stimuleren zelfredzaamheid van klanten

 

Training #1 nov 2020

  • maandag 23-nov-2020, 09:30-17:00

Training #1 dec 2020

  • maandag 14-dec-2020, 09:30-17:00

 

Investering in meer zelfredzaamheid bij klanten

De training:                €1.020

Locatie en catering: €140

TOTAAL (excl. btw): €1.160

IN-COMPANY MAATWERK

Hebben meer medewerkers in jouw organisatie (ongeveer) dezelfde ontwikkelvraag / trainingsbehoefte?
Wij komen deze training graag bij jullie 'in-company' geven.Met ons programma (omdat het precies aan de vraag voldoet) of 100% maatwerk. Of iets ertussen in. Geen vraag is ons te gek, daag ons maar uit.

We denken graag mee en zullen je eerlijk adviseren. Wil je dat?
Vul dan het formulier hieronder in. Of bel direct naar 035 - 626 74 84 en vraag naar Peter Oosting. Rechtstreeks mailen kan ook: peter@oraki.nl.

Meer weten over  in-company maatwerk en onze tarieven?

Hieronder een aantal opdrachten die we recent uitgevoerd hebben om Zelfredzaamheid bij klanten te bevorderen:

  • Training Bevorderen zelfredzaamheid. Voor: 4 gemengde groepen, 2 zorgorganisatie (familie- en netwerkparticipatie).
  • Training Stimuleren eigenaarschap. Voor: 8 groepen sociale wijkteams, 3 gemeenten.
  • Training Zelfredzaamheid stimuleren. Voor: 4 management teams, zorginstelling (gericht op zelfsturing).
  • Workshop Communicatie t.b.v. zelfredzaamheid . Voor: 15 teams intramuraal, zorgorganisatie (gericht op zelforganisatie).
  • Training Zelfsturing en zelfredzaamheid. Voor: 5 teams behandelaren, zorginstelling.
  • Workshop Eigenaarschap van cliënten. Voor: 5 gemengde groepen, zorgorganisatie.

 

Wil je deze open training in jouw organisatie organiseren? Of wil je maatwerk, maar weet je niet precies 'hoe en wat'? Benieuwd naar onze ideeën?
Vul dan het formulier in en we nemen binnen 2 werkdagen contact met je op. Beloofd.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Pin It on Pinterest