Gesprekkencyclus

Goede gesprekken over zinvolle thema's

Gesprekken cyclus

Goede gesprekken over zinvolle thema's

Een gesprekkencyclus is een heel waardevol instrument om op gestructureerde wijze met elkaar in gesprek te gaan over dingen die er in een organisatie toe doen. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan organisatie- en teamdoelen, individuele resultaten, het functioneren van medewerkers én leidinggevenden, competentie- en loopbaanontwikkeling, levensfases, etc.

Een gesprekkencyclus is een heel waardevol instrument om op gestructureerde wijze met elkaar in gesprek te gaan over dingen die er in een organisatie toe doen. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan organisatie- en teamdoelen, individuele resultaten, het functioneren van medewerkers én leidinggevenden, competentie- en loopbaanontwikkeling, levensfases, etc.

VAN THEORIE NAAR PRAKTIJK

Bij Oraki hebben we veel ervaring met het trainen van management en medewerkers in het voeren van de verschillende gesprekken in de gesprekkencyclus. Het liefst trainen we een gesprek als dat in de cyclus van HR-gesprekken ‘aan de beurt’ is, want we smeden het ijzer graag als het heet is. 

Tijdens onze trainingen werken we praktisch als het kan, diepgaand als het helpt en instrumenteel als het echt nodig is. Uiteraard altijd resultaatgericht.

VAN THEORIE NAAR PRAKTIJK

Bij Oraki hebben we veel ervaring met het trainen van management en medewerkers in het voeren van de verschillende gesprekken in de gesprekkencyclus. Het liefst trainen we een gesprek als dat in de cyclus van HR-gesprekken ‘aan de beurt’ is, want we smeden het ijzer graag als het heet is. Daarnaast is het natuurlijk ook een prima trainingsmoment voor degene die we op dat moment feedback geven, omdat het een realistische en praktijkgerichte situatie is. En daar heb je wat aan.

Tijdens onze trainingen werken we praktisch als het kan, diepgaand als het helpt en instrumenteel als het echt nodig is. Uiteraard altijd resultaatgericht.

EIGENAARSCHAP IS VAN IEDEREEN

In onze trainingen stimuleren wij het eigenaarschap van onze deelnemers, zodat zij in staat zijn om een constructief gesprek te voeren. Dat wil zeggen dat we medewerkers stimuleren om als een (pro)actieve gesprekspartner deel te nemen aan het gesprek, vanuit hun cirkel van invloed. Uiteraard hoort daar een goede voorbereiding en actieve opvolging van het gesprek bij.

Een medewerker met eigenaarschap gedijt pas goed bij een manager die dit stimuleert en 'los kan laten'. Daarom besteden wij in onze trainingen voor leidinggevenden ruime aandacht aan coachende vaardigheden.  

HOUDING EN VAARDIGHEDEN

Iedere organisatie richt zijn gesprekkencyclus anders in en de effecten ervan zijn ook zeer divers. Dat laatste hangt overigens vooral af van de wijze waarop management én medewerkers invulling aan de cyclus van personeelsgesprekken geven. Die invulling wordt gevormd door de vaardigheden van beide gesprekspartners, maar ook door hun houding. Daarom besteden we in onze trainingen aandacht aan de inrichting, maar ook aan de invulling (houding en vaardigheden).

PRAKTISCH
PERSOONLIJK
RESULTAATGERICHT
TRAINEN

WERKEN AAN DRAAGVLAK

Borging is van groot belang na elke verandering. Dus ook op gebied van de gesprekkencyclus. Daarvoor is een stevig draagvlak onmisbaar. Wij durven wel te beloven dat het draagvlak na onze training gegroeid is. Dat varieert van een vermindering van de weerstand tot zelfs zeer enthousiaste reacties. En daar doen we het voor. Die opgaande lijn voortzetten is een schone taak voor alle betrokkenen. Wij denken uiteraard (op afstand) mee.

MAATWERK IN DE PRAKTIJK

We hebben ruim 40 organisaties geholpen een nieuwe gesprekkencyclus in te voeren in hun praktijk of hun bestaande cyclus nieuw leven in te blazen.

In onze trainingen sluiten we naadloos aan op de praktijk van onze klant. We gebruiken hun uitgangspunten, termen, formulieren en systemen.
Meestal trainen we het management en alle medewerkers apart van elkaar. De medewerkers vaak in gemengde groepen, soms in functioneel samengestelde groepen (bijvoorbeeld per team of per functiegroep). Meestal worden deze trainingen verplicht gesteld, soms kiest een klant voor vrijwillige deelname.
Bij voorkeur volgen wij de cyclus van de klant, dus we trainen een gesprek in de weken voordat dat gesprek op ieders agenda staat. We smeden het ijzer het liefst als het heet is.
Tussentijds koppelen we signalen aan elkaar terug, om mee te nemen in de praktijk en volgende trainingen.

GESPREKKENCYCLUS IN JOUW ORGANISATIE?

Heeft jouw organisatie een nieuwe gesprekkencyclus en moet die in praktijk gebracht worden? Wil jouw organisatie een ontwikkelslag maken in de bestaande gesprekkencyclus of een bepaald thema toevoegen aan de gesprekken? Of is één type gesprek toe aan een opfrisbeurt of een kwaliteitsslag?

Benieuwd hoe wij je verder kunnen helpen?

Bel dan naar 035 – 626 74 84 en vraag naar Peter Oosting. Of vul het contactformulier hieronder in.
Een oriënterend gesprek is snel geregeld. We denken graag mee en zullen je eerlijk adviseren.

Meer weten over
in-company maatwerk
en
onze tarieven?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Pin It on Pinterest