Spanning en stress te lijf

Ontspannen werken

Spanning en stress te lijf

Ontspannen werken

DRUK VAN DE KETEL GRAAG

Als je een willekeurig iemand vraagt hoe het gaat, dan is het antwoord vaak: ‘Druk druk druk’. En dat is ook hoe veel mensen zich tegenwoordig voelen: altijd druk en nauwelijks tijd voor jezelf. Veel verplichtingen, zowel zakelijk als privé, zorgen voor spanning en stress.

DRUK VAN DE KETEL GRAAG

Als je een willekeurig iemand vraagt hoe het gaat, dan is het antwoord vaak: ‘Druk druk druk’. En dat is ook hoe veel mensen zich tegenwoordig voelen: altijd druk en nauwelijks tijd voor jezelf. Veel verplichtingen, zowel zakelijk als privé, zorgen voor spanning en stress.

VERGROOT JE STRESSBESTENDIGHEID

Altijd druk zijn zorgt ervoor dat je vergeet voor jezelf te zorgen. Zorgzaam naar jezelf zijn is een hele verantwoording. Dat vraagt om het geven van ruimte aan je ware behoeften en wensen. En om daar in hectiek ook trouw aan te blijven. In de praktijk gebeurt dat vaak niet. Dan zeg je bijvoorbeeld je sportles af omdat je gaat overwerken. Of je eet in je pauze snel een broodje achter je computer, terwijl je liever een wandeling gaat maken.

VOOR WIE?

Herken je bovenstaande? Merk je bij jezelf bepaalde stresssignalen, zoals: slecht slapen, hoofdpijn, een kort lontje, hartkloppingen? Maak je meer fouten, rook, drink, snoep je meer, heb je angstige of negatieve gedachten?

Ja? En ben je eraan toe om dat te veranderen? Om de spanning en stress te lijf te gaan? Op een manier die verder gaat dan het tijdelijke ‘doekje voor het bloeden’?
Gun jezelf dan een moment om niets te doen. Echt niets. Niet onderweg naar van alles en nog wat, maar een moment stilstaan in het hier en nu. Zodat je in alle rust keuzes kunt maken die bij jou passen. Keuzes die zorgen voor meer ontspanning en balans. En voor ontspannen werken.
Bijvoorbeeld om te voorkomen dat je emmer overloopt (sterker nog: als je alleen een bodempje in de emmer wil). Als je je huidige stressniveau wil verlagen. Als je je eigen stresssignalen wil leren herkennen en die ook serieus gaat nemen. En als je bereid bent om even ‘de boel de boel’ te laten en open te staan voor wat er bij je naar boven komt. Kortom: als je vanuit reflectie en bewustzijn wil werken aan ontspanning en gemoedsrust.

VERGROOT JE STRESSBESTENDIGHEID

Altijd druk zijn zorgt ervoor dat je vergeet voor jezelf te zorgen. Zorgzaam naar jezelf zijn is een hele verantwoording. Dat vraagt om het geven van ruimte aan je ware behoeften en wensen. En om daar in hectiek ook trouw aan te blijven. In de praktijk gebeurt dat vaak niet. Dan zeg je bijvoorbeeld je sportles af omdat je gaat overwerken. Of je eet in je pauze snel een broodje achter je computer, terwijl je liever een wandeling gaat maken.

VOOR WIE?

Herken je bovenstaande? Merk je bij jezelf bepaalde stresssignalen, zoals: slecht slapen, hoofdpijn, een kort lontje, hartkloppingen? Maak je meer fouten, rook, drink, snoep je meer, heb je angstige of negatieve gedachten?

Ja? En ben je eraan toe om dat te veranderen? Om de spanning en stress te lijf te gaan? Op een manier die verder gaat dan het tijdelijke ‘doekje voor het bloeden’?
Gun jezelf dan een moment om niets te doen. Echt niets. Dus ook geen tv of Facebook. Niet onderweg naar van alles en nog wat, maar een moment stilstaan in het hier en nu. Zodat je in alle rust keuzes kunt maken die bij jou passen. Keuzes die zorgen voor meer ontspanning en balans. En voor ontspannen werken.
Bijvoorbeeld om te voorkomen dat je emmer overloopt (sterker nog: als je alleen een bodempje in de emmer wil). Als je je huidige stressniveau wil verlagen. Als je je eigen stresssignalen wil leren herkennen en die ook serieus gaat nemen. En als je bereid bent om even ‘de boel de boel’ te laten en open te staan voor wat er bij je naar boven komt. Kortom: als je vanuit reflectie en bewustzijn wil werken aan ontspanning en gemoedsrust.

OPZET TRAINING

INHOUD VAN DE TRAINING:

  • Aandacht voor jezelf in het hier en nu.
  • Persoonlijk onderzoek: erkennen van energiebronnen en energievreters (stressbronnen)     
  • Verschillen en overeenkomsten tussen lichaam en geest (oftewel tussen voelen en denken).
  • De rol van emoties bij spanning en stress.
  • Aanboren en verankeren van positieve energie.
  • Model van expansie en contractie.
  • Gebruik van je lichaam en ademhaling voor meer rust.
  • Ontspannen werken.
  • Het vergroten van je stressbestendigheid.
  • Diverse lichaamsgerichte technieken, o.a. yoga, ademhaling, tai chi.
  • Maken van een persoonlijk plan.

OPZET VAN DE TRAINING

INTAKE

We inventariseren vooraf je motivatie, leerwensen en verwachtingen. Dat doen we schriftelijk. De trainer gebruikt deze input om focus in het programma aan te brengen.
Als we naar aanleiding van de intake vragen hebben, dan nemen we contact met je op.

Heb je zelf vooraf nog vragen? Bel of mail ons gerust.

TRAININGSDUUR

De training bestaat uit 2 halve dagen met een tussenliggende praktijk- en oefenperiode.

AANTAL DEELNEMERS

Min. / max. aantal deelnemers: 4 - 10

LOCATIE

De training wordt gegeven in de regio Amersfoort.
De exacte locatie wordt ± 1 maand vóór de startdatum bepaald en met de deelnemers gecommuniceerd.

AANPAK

Je leert op diverse manieren je spanning om te zetten in ontspanning. Vanuit persoonlijke inzichten leer je eenvoudige en praktische technieken om spanning en stress te lijf te gaan. Je wordt weerbaar, zodat je stress beter kunt hanteren. Hierdoor kun je bewuster en makkelijker keuzes maken die goed voor je zijn.
Tijdens de training koppelen we westerse psychologie aan oosterse wijsheid. We geven je dus het beste uit twee werelden.
Je doet belangrijke inzichten op over je eigen patronen. Met die inzichten ga je met jezelf aan de slag. Daarmee bedoelen we niet dat we veel gaan praten of psychologiseren. Nee, je komt letterlijk en figuurlijk in beweging met je lijf (o.a. yoga, ademhaling, tai chi). Veel doen en ervaren dus. Gericht op bewustzijn en integratie in jouw leven en werk. Je merkt direct effect. Bijvoorbeeld op de werkvloer, waar het na de training een kwestie van ontspannen werken is geworden.

RESULTAATGERICHT MAATWERK

Niet het programma, maar het resultaat is leidend. De inhoud van de training is gebaseerd op de intakes én op wat er tijdens de training gebeurt en ontstaat. We kunnen dus iets afwijken van het weergegeven programma. Wij noemen dat resultaatgericht maatwerk.

OPTIE
BIJ DEZE
TRAINING

STRESSCOACHINGSPAKKET

Gun jezelf een extra en flinke steun in de rug in je ontwikkeling met je persoonlijke stresscoach.
Met je eigen coach blijf je na de training scherp op je leerdoelen, zodat je leerrendement optimaal is.

Vink deze optie aan bij je inschrijving:
voor punten op de 'i' en meer blijvend resultaat.

  3 x 1½ uur
 persoonlijk met je stresscoach / trainer
  €590

Lees meer over ons stresscoachingspakket

Drie persoonlijke coachingssessies van 1½ uur met de trainer/coach die de training geeft.
Jij bepaalt hoe en wanneer je de sessies volgt. Je kunt bijvoorbeeld denken aan:
– Een sessie vóór de training. Daarin onderzoek je met je stresscoach hoe je je gericht kunt voorbereiden en wat je belangrijkste focus zal zijn tijdens de training.
– Coaching ná de training. Daarin verdiep en verscherp je één-op-één met je coach je leerproces en zet je de puntjes op de ‘i’.
Contact met je stresscoach via e-mail of telefoon; tussen de sessies, maar ook na je laatste sessie.
We coachen in onze coachruimte in Baarn of in de mooie natuur in de omgeving (tenzij je met je coach een andere geschikte plek kunt afspreken. bijv. vanwege reistijd van beiden).

Wil je weten of coaching voor jou meerwaarde heeft? Of heb je andere vragen?
Bel dan naar 035 – 626 74 84 en vraag naar Peter Oosting of één van de trainers. Of stuur een mail.

Als je eerst meer informatie over coaching wil, klik dan op één van deze linkjes:

Coaching: onze visie, onze stijl, onze werkwijze.
Stresscoaching.
Loopbaancoaching.
Coaching op competenties.

NA DE TRAINING ...

  • Weet je waar je energie van krijgt en waarvan je energie weglekt.
  • Kun je stilstaan bij jezelf in het hier en nu.
  • Accepteer en respecteer je je eigen grenzen.
  • Beheers je het proces van ontspannen, ontladen en weer opladen.
  • Weet je hoe je overspanning kunt voorkomen.
  • Ga je geïnspireerd naar huis met heel veel ideeën.
  • Is je stressbestendigheid vergroot.
  • Kun je ontspannen werken.

... EN HEB JE DE VOLGENDE COMPETENTIES ONTWIKKELD

  • Stressbestendigheid
  • Relativerend vermogen
  • Zelfontwikkeling

PRAKTISCH
PERSOONLIJK
RESULTAATGERICHT
TRAINEN

Data training Spanning en stress te lijf

 

Training 2020

  • dinsdag 18-feb-2020, 09:30-13:00
  • dinsdag 10-mrt-2020, 09:30-13:00

 

Investering in meer ontspanning op het werk

De training:                €400

Locatie en catering: €70

TOTAAL (excl. btw): €470

IN-COMPANY MAATWERK

Hebben meer medewerkers in jouw organisatie (ongeveer) dezelfde ontwikkelvraag / trainingsbehoefte?
Wij komen deze training graag bij jullie 'in-company' geven.Met ons programma (omdat het precies aan de vraag voldoet) of 100% maatwerk. Of iets ertussen in. Geen vraag is ons te gek, daag ons maar uit.

We denken graag mee en zullen je eerlijk adviseren. Wil je dat?
Vul dan het formulier hieronder in. Of bel direct naar 035 - 626 74 84 en vraag naar Peter Oosting. Rechtstreeks mailen kan ook: peter@oraki.nl.

 

Meer weten over
in-company maatwerk
en
onze tarieven?

IN-COMPANY MAATWERK

Hebben meer medewerkers in jouw organisatie (ongeveer) dezelfde ontwikkelvraag / trainingsbehoefte?
Wij komen deze training graag bij jullie 'in-company' geven.Met ons programma (omdat het precies aan de vraag voldoet) of 100% maatwerk. Of iets ertussen in. Geen vraag is ons te gek, daag ons maar uit.

We denken graag mee en zullen je eerlijk adviseren. Wil je dat?
Vul dan het formulier hieronder in. Of bel direct naar 035 - 626 74 84 en vraag naar Peter Oosting. Rechtstreeks mailen kan ook: peter@oraki.nl.

 

Meer weten over
in-company maatwerk
en
onze tarieven?

Wij hebben in verschillende opdrachten mensen mogen helpen hun vitaliteit te vergroten. Hieronder een paar recente voorbeelden:

  • Workshop Ontspannen werken. Voor: team, gemeente.
  • Workshop Spanning en stress te lijf. Voor: 5 gemengde groepen, gemeente (interne academie).
  • Workshops in vitaliteitsprogramma. Voor: diverse gemengde groepen (meerdere jaren), verzekeringsmaatschappij.

 

  • Workshop Stressbestendigheid. Voor: diverse teams, overheidsorganisatie (interne academie).
  • Onderdeel workshops Duurzame Inzetbaarheid. Voor: 3 groepen, internationale vloerenproducent.
  • Workshop Ontspannen werken. Voor: 3 groepen, 2 samenwerkende gemeenten.
  • Training Stress te lijf. Voor: 5 gemengde groepen (vrijwillige deelname), IT-bedrijf.

 

Wij hebben in verschillende opdrachten mensen mogen helpen hun vitaliteit te vergroten. Hieronder een paar recente voorbeelden:

  • Workshop Ontspannen werken. Voor: team, gemeente.
  • Workshop Spanning en stress te lijf. Voor: 5 gemengde groepen, gemeente (interne academie).
  • Workshops in vitaliteitsprogramma. Voor: diverse gemengde groepen (meerdere jaren), verzekeringsmaatschappij.
  • Workshop Stressbestendigheid. Voor: diverse teams, overheidsorganisatie (interne academie).
  • Onderdeel workshops Duurzame Inzetbaarheid. Voor: 3 groepen, internationale vloerenproducent.
  • Workshop Ontspannen werken. Voor: 3 groepen, 2 samenwerkende gemeenten.
  • Training Stress te lijf. Voor: 5 gemengde groepen (vrijwillige deelname), IT-bedrijf.

 

Wil je deze open training in jouw organisatie organiseren? Of wil je maatwerk, maar weet je niet precies 'hoe en wat'? Benieuwd naar onze ideeën?
Vul dan het formulier in en we nemen binnen 2 werkdagen contact met je op. Beloofd.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Pin It on Pinterest