035-6267484

3 tips om door empathisch te luisteren meer gedaan te krijgen

door | Nieuws

3 tips om door empathisch te luisteren meer gedaan te krijgen

Empathisch luisteren door middel van LSD. Laat LSD gerust een mooie verslaving worden om je oplossingen beter tot hun recht te laten komen.

De meeste verslavingen zijn hardnekkige gewoonten die je misschien beter kan laten. Toch is er ook een verslaving die een uitzondering op deze regel is, namelijk LSD.

Stel, je bent nogal oplossingsgericht. Een prachtige eigenschap! Jammer alleen dat je af en toe vergeet te vragen waar je collega’s behoefte aan hebben, waardoor je mooie oplossingen niet van de grond komen. Door een beetje LSD te integreren maak je je communicatie veel effectiever.

Maar wat is LSD dan eigenlijk?

LSD bestaat uit drie vaardigheden waarmee je de ander kunt laten merken dat je met aandacht luistert. LSD staat namelijk voor: luisteren, samenvatten en doorvragen. Dit drieluik vormt een belangrijk onderdeel van de competentie inlevingsvermogen. Door goed naar je collega’s te luisteren, hun woorden samen te vatten en door te vragen naar hun wensen en behoeften, komen je oplossingen of ideeën beter en effectiever tot hun recht. Empathisch luisteren op een effectieve manier.

Hoe kun je LSD op de juiste manier toepassen?

Natuurlijk is het belangrijk dat je LSD op de juiste manier toepast om ook daadwerkelijk de gewenste effecten te ervaren. Hoe je dat precies doet? Wij geven je graag een aantal tips.

Tip 1: maak van luisteren een actieve bezigheid

De communicatietechniek LSD begint niet voor niets met luisteren. Luister je niet goed? Dan kun je ook geen goede samenvatting geven en gericht doorvragen. Nu zul je wellicht denken dat luisteren een vrij gemakkelijke opgave is, maar dat geldt echt niet voor iedereen.

Luisteren doe je namelijk niet alleen met je oren, maar met je hele lichaam. Door je lichaamshouding laat je de ander zien dat je geïnteresseerd bent in wat hij of zij te zeggen heeft. Maar hoe pak je dat nu aan, die juiste lichaamshouding?

Luister met een ‘leeg hoofd’: Focus volledig op wat de ander zegt, zodat je geen ruimte hebt om te checken wat zich in je eigen hoofd afspeelt.

Daarnaast is het heel belangrijk om op de juiste manier contact te maken. Dit doe je door de volgende stappen goed toe te passen:

  • Maak contact met een open lichaamshouding (en dat is iets anders dan ‘niet met je armen over elkaar zitten’)
  • Maak contact door non-verbaal ‘mee te veren’ (bijvoorbeeld door de afstand te verkleinen, de afstand te vergroten of gebaren te spiegelen)
  • Maak regelmatig oogcontact (Maar let op! Kijk uit dat je niet gaat zitten staren)
  • Maak contact door te ‘hummen en knikken’ (ofwel korte reacties waarmee je laat merken dat je de ander gehoord hebt)

Nog een belangrijke toevoeging is de 3-secondenregel. Als je denkt dat de ander is uitgepraat, wacht dan zo’n 3 seconden vóór je reageert. Het kan namelijk best zijn dat de ander alleen maar even ademhaalt om vervolgens zijn of haar verhaal aan te willen vullen, maar dat je gesprekspartner de kans niet krijgt, omdat jij de kortst mogelijke stilte opvult met wat jij te vertellen hebt. Wacht je 3 seconden? Dan weet je zeker dat de ander écht is uitgepraat, en dan ben jij aan de beurt.

Een goede luisteraar let daarnaast op wat de ander te zeggen heeft. Daarbij zijn dit drie belangrijke aandachtspunten:

  • de woorden: wat zegt iemand letterlijk?
  • de manier waarop de ander zijn stem gebruikt: intonatie, volume.
  • de lichaamstaal: gebaren, gezichtsexpressie, zit-/stahouding.

Als je goed luistert, kom je heel veel te weten over de ander. En met die kennis kun je je beter inleven, ofwel empathisch luisteren.

Tip 2: geef een goeie (gevoels)samenvatting

Is de ander uitgepraat? Vat dan samen wat je hebt gehoord in je eigen woorden. Door samen te vatten, laat je merken dat je goed geluisterd hebt en daarnaast is het ook direct een goede check of je de boodschap goed hebt begrepen. Is dat niet het geval? Dan geef je de ander de gelegenheid om aanvullingen te doen of juist te corrigeren. Het is belangrijk om deze samenvatting in je eigen woorden te geven, want anders lijkt het meer op ‘papegaaien’ en dat werkt juist niet zo goed.

Een paar voorbeelden:

  • “Als ik je goed heb begrepen, vind jij dat ….” “Klopt dat?”
  • “Je zegt dus dat …”. “Heb ik dat goed begrepen?”
  • “Is het inderdaad zo dat je . . . ?”

Dit zijn voorbeelden van inhoudelijke samenvattingen. Nog interessanter wordt het als je een mooie samenvatting vanuit gevoel kan geven.

Bijvoorbeeld: “Ik hoor je zeggen dat . . . . ..” “Daar lijkt de nodige frustratie in door te klinken.” “Klopt dat?”

Of: “Je vertelt vol vuur over je nieuwe project en volgens mij ben je behoorlijk enthousiast en zie je de uitdaging helemaal zitten…” “Heb ik dat goed gehoord?”

Met een gevoelssamenvatting kun je een laag ‘dieper’ komen in een gesprek en kan je je op een nog persoonlijker niveau inleven in de ander.

Wat voor samenvatting je ook geeft: check altijd of het klopt. Als je dat niet doet en je samenvatting klopt niet of niet helemaal, dan wordt het een onjuiste aanname waar je de rest van het gesprek vanuit gaat, met alle mogelijke miscommunicatie die daaruit ontstaat.

Tip 3: Vraag door op de juiste momenten

Speur naar aanknopingspunten waar je meer over te weten kunt komen en wees oprecht geïnteresseerd in de ander. Waar wil je meer over weten?

Als je echt scherp wil doorvragen, wees dan ook vooral alert op vaagheden, subjectieve uitlatingen, aannames, algemene waarheden en formuleringen met ‘moeten’ of ‘kunnen’. Deze taalpatronen verhullen vaak waardevolle informatie. Let zowel op wat de ander zegt als op wat hij níet zegt. Zo kom je veel meer te weten.

Goede vragen . . .

  • zijn begrijpelijk
  • zijn eenduidig geformuleerd: er is maar één interpretatie mogelijk
  • kunnen niet met ja of nee beantwoord worden (want gesloten vragen leveren meestal weinig info op)
  • hebben het antwoord niet in zich (dus liever geen suggestieve vragen).
  • passen bij het gespreksthema
  • zijn enkelvoudig: bestaan dus niet uit 2 vragen tegelijk

En, als je gesprekspartner antwoord geeft op je (door)vraag, kun je de LSD-techniek opnieuw toepassen. Daarbij wel een waarschuwing: ga niet na élk antwoord een samenvatting geven, want dan kan het overkomen als een onecht trucje. Doe het vooral als je echt wil checken of je de ander goed begrijpt.

Oprecht luisteren kun je wat ons betreft niet te veel doen. Dus werk onbeperkt aan je inlevingsvermogen door empathisch te luisteren. Je krijgt er betere relaties door én als bonus krijg je er meer mee gedaan (in willekeurige volgorde). Een prima communicatietechniek om prettig aan verslaafd te raken dus.

Tijdens onze trainingen Inlevingsvermogen‘ en ‘Empathisch luisteren‘ ga je actief aan de slag met de tips en technieken uit dit blog. Zo leer je effectief communiceren en werk je aan relaties.

Eerst nog wat meer lezen over dit boeiende thema? Dan hebben we nog deze blog over Inlevingsvermogen versus Mens(en)kennis voor je.

 

Door: Het schrijfteam | Oraki training & coaching

Ben je liever assertief of te lief?

Ben jij dit: de overvriendelijke pleaser, de ‘zichzelf-wegcijferaar’ die altijd voor een ander klaarstaat? Lees dan vooral deze blog.

Een vergadering voorzitten? Zó open je als voorzitter een vergadering

Zonder helder kader wordt je vergadering al snel een rommelig, alle kanten opschietend groepsgesprek. Hoe je zo’n kader stelt, lees je hier

Assertiviteit: Wil je aardig gevonden worden óf respect oogsten?

Met alléén maar aardig doen, vindt iedereen je inderdaad alléén maar aardig. Niet meer. Wil jij meer respect van je omgeving? Lees dan verder

Assertiviteit: Voor mezelf kiezen, is dat niet egoïstisch?

Hoewel het negatief klinkt, is een prima portie egoïsme niet per se slecht. Jezelf op 1 zetten is namelijk ook: zorgen voor je eigen welzijn

Mensenkennis of inlevingsvermogen?

Gratis advies: wees voorzichtig met het inzetten van je mensenkennis. Dat is namelijk een riskant fenomeen. Probeer het eens met menskennis.

Kort en krachtig communiceren: op de werkvloer én tijdens informele gesprekken

Kort en krachtig communiceren helpt om te focussen, de aandacht van de ander vast te houden en effectief te zijn in je communicatie.

Heldere communicatie voor opdrachtgevers en opdrachtnemers

Het lijkt soms dat opdrachtgevers en opdrachtnemers elkaar niet goed begrijpen. Waardoor verwachtingen niet uitkomen en beiden niet blij zijn

Doorvragen tot de kern: het geheim van effectieve communicatie

Door de juiste vragen te stellen kun je vage, omslachtige, onduidelijke, onsamenhangende verhalen tot de kern terugbrengen. Heel fijne vaardigheden in diverse situaties.

Effectief vergaderen: Hoe kun je als voorzitter zorgen voor eigenaarschap, verantwoordelijkheidsgevoel en een actieve houding bij deelnemers zonder zelf hard te hoeven werken?

Ben jij als voorzitter hard aan het werk, maar zitten de deelnemers er passief bij? In dit blog een aantal tips voor actievere deelnemers.

Procesbegeleider: hoe, wat en waarom?

Ben jij werkzaam als procesbegeleider of ben je jezelf aan het oriënteren binnen dit vakgebied? Wij vertellen heel graag meer over procesbegeleiding!

Hoe kun je als voorzitter in 8 stappen betere verslagen (of notulen) laten maken

Beste voorzitter, zijn de verslagen van jouw vergaderingen vaag, wollig of chaotisch? Wat zegt dat eigenlijk over jou als voorzitter?

Thuiswerken: werk en privé in balans

Veel mensen worstelden al met de balans werk-privé toen het leven nog ‘normaal’ was. In Coronatijd is dat alleen nog maar lastiger geworden.

PRAKTISCH
PERSOONLIJK
RESULTAATGERICHT
TRAINEN

Trainen volgens Oraki

Ons rotsvaste geloof is dat iedereen meer kan dan hij of zij zelf denkt. We helpen jou om veilig uit je comfortzone te stappen. Dat doen we praktisch, persoonlijk, resultaatgericht en met een hoog doe-gehalte. Je krijgt veel ruimte om jouw praktijksituaties in te brengen en je eigen keuzes te maken (eigenaarschap). Wij trainen volgens het leerprincipe 10-20-70. Onze programma’s zijn veelzijdig en inspirerend. Want leren mag best leuk zijn. Toch?

Meer over Trainen volgens Oraki

Het schrijfteam van Oraki

Het schrijfteam van Oraki

Deze slogan hebben we niet voor niets. De woorden zijn kenmerkend voor ons werk, van oriëntatie en voorbereiding t/m evaluatie en borging. Onze trainingen zijn praktisch als het kan en diepgaand als het helpt. We trainen met de praktijk van onze deelnemers in gedachten. Theorie doen we compact en interactief, met veel ruimte voor praktijksituaties van de deelnemers. We doen veel praktische oefeningen: altijd gericht op jouw resultaat.

[et_bloom_inline optin_id=”optin_3″]